back to top
spot_img

RunMyProject.gr by B2Green

Προσφορές Προϊόντων & Υπηρεσιών • Επαγγελματικός Κατάλογος

Αφιέρωμα: «Ενεργειακή Αναβάθμιση & Ανακαίνιση 2023-24»

Η ενεργειακή αναβάθμιση & η ανακαίνιση του κτιριακού αποθέματος στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος

Civiltech

ΠΟΒΑΣ: Χαρακτηριστικά μονοπωλίου στο “Εξοικονομώ” που ολοκληρώθηκε – Αλλαγές σε κριτήρια υπαγωγής, προκαταβολές κλπ

Διαβάστε παρακάτω τις θέσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αλουμινοσιδηροκατασκευαστών (Π.Ο.Β.Α.Σ.) στο κάλεσμα του B2Green για τοποθέτηση επί των ζητημάτων του «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», με κύριους άξονες τα θετικά & τα αρνητικά του προγράμματος που ολοκληρώθηκε καθώς και την κατάθεση προτάσεων για το επερχόμενο πρόγραμμα:

Τοποθέτηση Π.Ο.Β.Α.Σ. στο αφιέρωμα του B2Green για το “Εξοικονομώ-Αυτονομώ”

  1. Θετικά στοιχεία του προγράμματος που ολοκληρώθηκε,

Το βασικότερο θετικό στοιχείο που προέκυψε σχετίζεται με το μεγάλο ενδιαφέρον των πολιτών για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον κτιριακό τομέα. Αυτό επιβεβαιώνει ότι έχει εμπεδωθεί η κουλτούρα εξοικονόμησης ενέργειας μέσω των ενεργειακών αναβαθμίσεων των κτιρίων, καθώς βοηθάει τόσο στην εξοικονόμηση οικογενειακών δαπανών όσο και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

  1. Αρνητικά σημεία του προγράμματος που ολοκληρώθηκε

Παρατηρήθηκε κατ’ επανάληψη από εταιρείες η χρήση λογισμικού που επέτρεπε να συμπληρώνουν γρήγορα τις φόρμες και να ανεβάζουν αστραπιαία τις αιτήσεις στην πλατφόρμα του προγράμματος η οποία έκλεινε σε μικρό χρονικό διάστημα (15 έως 55 λεπτά). Παρότι δε γνωρίζουμε αν η χρήση τέτοιων εφαρμογών είναι παράνομη ή όχι, ξέρουμε με βεβαιότητα ότι συνιστά παραβίαση των όρων ανταγωνισμού και κατοχύρωση αθέμιτων μέσων που επιβραβεύουν την παράκαμψη των τυπικών διαδικασιών και τη δολιότητα! Αποτέλεσμα της μαζικής αποστολής αιτήσεων υπαγωγής ήταν να δεσμεύονται τα διαθέσιμα κονδύλια και το σύστημα να κλείνει καθώς εξαντλούνταν οι σχετικοί πόροι. Με τον τρόπο αυτό διατυπώθηκαν κατηγορίες για αδιαφάνεια σε όλη την διαδικασία.

Επιπροσθέτως επισημάνθηκε ο κίνδυνος να συγκεντρωθούν τα έργα σε λίγες εταιρείες συμβούλων – μηχανικών. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα οι παρεμβάσεις να κατευθυνθούν σε συγκεκριμένες εταιρείες προμηθευτές. Άμεση συνέπεια θα είναι να αποκλειστούν πολλές μικρές Ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου της οικοδομής, ενώ μπορεί να αυξηθούν και οι εισαγωγές προϊόντων (τις περισσότερες φορές αμφιβόλου ποιότητας) από όμορες χώρες. Η διοχέτευση των έργων σε λίγους προμηθευτές / εγκαταστάτες θα έχει ως επακόλουθο και την υποβάθμιση των εργασιών που θα εκτελεστούν, λόγω του μεγάλου όγκου εργασιών που θα κληθούν να διαχειριστούν. Επίσης, τη δημιουργία όρων μονοπώλησης και ελέγχου της αγοράς από επιτήδειους.

Υπήρχαν επισημάνσεις ότι το πληροφοριακό σύστημα δεν λειτουργούσε κανονικά και ομοιόμορφα, με αποτέλεσμα άλλοι να αδικηθούν και άλλοι να ευνοηθούν σε ότι αφορά την ταχύτητα υποβολής των αιτήσεων. Σε ορισμένες περιπτώσεις αναφέρθηκαν προβλήματα και για τη συνεργασία του πληροφοριακού συστήματος με το σύστημα καταχώρησης των ενεργειακών πιστοποιητικών (www.buildingcert.gr).

  1. Προτάσεις για το επερχόμενο πρόγραμμα.

Δεν μπορεί να αποτελεί μοναδικό κριτήριο ένταξης στο πρόγραμμα η ταχύτητα με την οποία θα γίνει η αίτηση υπαγωγής σε αυτό. Σημαντικό είναι να υπάρχουν κοινωνικά κριτήρια και σαφώς να λαμβάνεται συγχρόνως υπ’ όψη η τελική εξοικονόμηση ενέργειας ανά περίπτωση. Στην περίπτωση αυτή θα προτείναμε έναν αλγόριθμο που θα περιλαμβάνει και θα βαθμολογεί επιλεκτικά μεν αλλά διαφανώς: κοινωνικά κριτήρια, εξοικονομούμενη ενέργεια, επιφάνεια, κόστος των προτεινόμενων παρεμβάσεων, παραμεθόριες και μειονεκτούσες περιοχές κι άλλα πιθανά κριτήρια. Επιπροσθέτως, η πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων να παραμένει ανοικτή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, για παράδειγμα 1 μήνα. Μετά το πέρας του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος και βάσει του συγκεκριμένου αλγόριθμου να γίνεται η κατάταξη των ωφελούμενων και στη συνέχεια να δεσμεύονται τα σχετικά κονδύλια.

Αναγκαία επίσης είναι η κατοχύρωση διαφάνειας στο πληροφοριακό σύστημα του προγράμματος με την δυνατότητα πρόσβασης σε στατιστικά στοιχεία και δικλείδες ασφαλείας για να αποτρέπονται παράνομες ή αθέμιτες και δόλιες ενέργειες.

Δίκαιο είναι να υπάρξει μια ρύθμιση για τους επιλαχόντες ώστε όσοι δεν πρόλαβαν να υποβάλλουν αλλά έχουν έτοιμο φάκελο να μην κάνουν τη διαδικασία εξ’ αρχής. Επίσης, ποσά που επιστρέφονται ή μένουν αδιάθετα λόγω μικρότερου κόστους υλοποίησης εργασιών, απένταξης κ.α. να προσφερθούν χωρίς χρονοτριβή στους επιλαχόντες.

Οι προκαταβολές πρέπει να εναρμονιστούν με το σημερινό περιβάλλον ακραίας στενότητας της οικονομίας και μηδενικής διαθέσιμης ρευστότητας από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η επιδότηση μπορεί να φτάσει ακόμη και το 95%. Με τον τρόπο αυτό η προκαταβολή περιορίζεται στο 5%, ενώ εάν ο ωφελούμενος προβεί σε τραπεζικό δανεισμό η προκαταβολή φτάνει το 3,5%. Είναι ουσιαστικά ανέφικτο οι μικρές επιχειρήσεις να χρηματοδοτήσουν τέτοια έργα. Η πρόταση μας είναι: χρηματοδότηση μέρους της προκαταβολής από το πρόγραμμα, έτσι ώστε η συνολική προκαταβολή (ωφελούμενος & πρόγραμμα) να ανέρχεται στο 50% του προϋπολογισμού κάθε έργου.

Επίσης παρατηρούνται πολλές καθυστερήσεις όσον αφορά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων και την κατάθεση του φακέλου προς αποπληρωμή. Σε πολλές περιπτώσεις ο προμηθευτής, ο οποίος αναγκάζεται να τιμολογήσει επί πιστώσει, χρειάζεται να πληρώσει και τον αναλογούντα ΦΠΑ χωρίς να έχει εισπράξει. Προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα στους προμηθευτές να μπορούν να παρακολουθούν το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το κάθε έργο στο οποίο συμμετέχουν. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να ασκήσουν πίεση στον ωφελούμενο και στον ενεργειακό επιθεωρητή / σύμβουλο έργου για την επίσπευση της σχετικής διαδικασίας. Επίσης μία ακόμη πρόταση θα ήταν η αποπληρωμή του κάθε προμηθευτή να προχωράει τμηματικά και ανεξάρτητα από την υλοποίηση όλου του έργου. Σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί το έργο με υπαιτιότητα του ωφελούμενου, τότε τα ποσά να ζητηθούν από αυτόν.

Προτείνεται η αύξηση των προϋπολογισμών των σχετικών προγραμμάτων αφού υπάρχει τόσο μεγάλη απορροφητικότητα κονδυλίων, ενώ η συμβολή των ενεργειακών αναβαθμίσεων των κτιρίων τόσο στην εξοικονόμηση οικογενειακών δαπανών όσο και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι αδιαμφισβήτητη.

Τέλος, οι ανακοινώσεις για την έναρξη νέων κύκλων θα πρέπει να γίνονται, όταν οι αρμόδιοι φορείς είναι έτοιμοι προς υλοποίηση. Οι πρόωρες ανακοινώσεις πάντα αποτελούν τροχοπέδη και φρενάρουν την αγορά.

Δείτε το Πλήρες Αφιέρωμα του B2Green με τις 23 Επιστολές-Παρεμβάσεις πρ. Υπουργών, Κλαδικών & Θεσμικών Φορέων, εδώ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ

spot_img
spot_img
spot_img
Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες