spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

ΒΟΑΚ: Τι συμβαίνει με την παραχώρηση των 1,5 δισ. ευρώ – Η χάραξη και οι περιβαλλοντικές μελέτες

Nanodomi
Bosch

Να διευθετήσει «ανοιχτά ζητήματα» και παράλληλα να προωθήσει απαραίτητες διαδικασίες ώστε να επανέλθει σε «τροχιά» δημοπράτησης ένα μεγάλο οδικό έργο, επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο λόγος για έναν εμβληματικό διαγωνισμό ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ (σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία που συνοδεύουν την ένταξη του συνολικού έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης) για το τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), μήκους 157 χλμ.

- Advertisement -

Τα «ανοιχτά» θέματα

Ένα project που είναι από αυτά (μαζί με τη Ζεύξη Σαλαμίνας) για τα οποία, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr, χρειάστηκε πρόσθετος χρόνος ωρίμανσης ως προς τις περιβαλλοντικές μελέτες, με το timing να μην είναι τελικά απολύτως σαφές ως προς την ολοκλήρωση των διαδικασιών. Με το θέμα της «χάραξης» του εν λόγω τμήματος του αυτοκινητόδρομου να ήταν εξ αυτών που τέθηκαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης και αποτέλεσαν «προβληματικό» σημείο για την Περιφέρειας Κρήτης, με την αλλαγή της να μη φαίνεται να αποτελεί μια εύκολη επιλογή και λύση. Σύμφωνα πάντως και με τοπικά μέσα ενημέρωσης, μάλλον δεν είναι εφικτή η αλλαγή που ζητούν οι τοπικοί φορείς, ωστόσο, όλοι αναμένουν τον τελικό «χρησμό» του υπουργείου.

Πάντως, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναζητούν τεχνικό σύμβουλο, για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης) «στην εκπόνηση των απαραίτητων τεχνικών τροποποιήσεων, ήτοι οδοποιία, υδραυλικά, τεχνικά κ.α., αλλά και στην αιτιολόγηση των μη εφικτών τεχνικών τροποποιήσεων». Όπως προ διμήνου περίπου είχε αναφέρει το insider.gr, αν και οι αρμόδιες αρχές προσδοκούσαν μέσα στην Άνοιξη να είχαμε εξελίξεις ως προς το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τελικά απαιτήθηκε πρόσθετος χρόνος. Και αυτό γιατί, όπως ανέφεραν σχετικές πληροφορίες, αν και υπήρχαν θετικές γνωμοδοτήσεις για σειρά θεμάτων (natura, δάση, αρχαιολογία κ.α.), εντούτοις, το περιφερειακό συμβούλιο της Κρήτης έβαζε θέμα χάραξης του αυτοκινητόδρομου ζητώντας αλλαγές σε αυτήν. Επίσης, κατά πηγές της αγοράς υπήρχαν και κάποιες ενστάσεις από συλλόγους της περιοχής και ιδιώτες, αν και το βασικό θέμα μοιάζει να είναι αυτό της τελικής χάραξης. Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΕΝ φέρεται να αναμένει τις τελικές αποφάσεις του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα αυτό, αφού πρώτα ενσωματωθούν στην πρόταση του δεύτερου τα σχόλια και οι επισημάνσεις από τη ζύμωση που είναι σε εξέλιξη.

- Advertisement -
Olympic Engineering

Το τμήμα του BOAK, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), είναι μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση.

Το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά

Οσον αφορά το εν λόγω «κομμάτι», το υπουργείο ψάχνει Τεχνικό Σύμβουλο για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης) στην εκπόνηση κτηματογράφησης και κτηματολογίου στο τμήμα Κίσσαμος-Χανιά, καθώς και σε όποιο τμήμα των παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου απαιτηθεί. Το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά θα περιληφθεί στο έργο Παραχώρησης «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο», με ενεργοποίηση του προβλεπόμενου δικαιώματος προαίρεσης. Προκειμένου να καθοριστούν οι όροι της προαίρεσης στο τμήμα Κίσσαμος-Χανιά κατά τη Γ΄ Φάση του Διαγωνισμού της Παραχώρησης και να ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης, θα πρέπει να υπάρξει μελετητική ωριμότητα για το υπόψη τμήμα , που θα οδηγήσει στην εκπόνηση της ΜΠΕ και στην περιβαλλοντική αδειοδότηση. Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός του έργου Παραχώρησης από Κίσσαμο έως Ηράκλειο, είναι απαραίτητο να έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και να έχει καθοριστεί το όριο απαλλοτρίωσης του έργου.

Οι διεκδικητές

Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.). Ως εκ τούτου υπάρχουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα – ορόσημα. Το πρώτο είναι το 2ο τρίμηνο του 2023 κατά το οποίο θα πρέπει να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις υλοποίησης και για τα τρία τμήματα του έργου. Το 2ο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 60% της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών για τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ το 4ο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και δοθεί στην κυκλοφορία, τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ για το Χανιά – Ηράκλειο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου.

Σε γενικές γραμμές πάντως, το υπουργείο επιθυμεί να «μπούνε» κάποια εργοτάξια στην Κρήτη εντός του 2022, έχοντας ως ευρύτερο στόχο να ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου την προσεχή 5ετία.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχουμε αναδόχους στα 2 άλλα «κομμάτια» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στο «τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη» (ΣΔΙΤ, ύψους 300 εκατ. ευρώ) η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – INTRAKAT και στο οδικό τμήμα «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» η ΑΚΤΩΡ.

Χανιά-Ηράκλειο (Χερσόνησος) με σύμβαση παραχώρησης:

-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
-26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
-10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
-20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ):

-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 37,5 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

insider.gr

Fibran
Katoikia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες