Παναγιώτης Γαλάνης,
Δικηγόρος Περιβαλλοντικού – Πολεοδομικού Δικαίου,
Διδάκτωρ και Μεταδιδάκτωρ Νομικής ΕΚΠΑ,
Διδάσκων Νομικής ΕΚΠΑ
info@pgalanislaw.gr
www.pgalanislaw.gr
Η διάνοιξη εθνικών, επαρχιακών, δημοτικών οδών και σιδηροδρομικών γραμμών διά μέσου δασών, δασικών και αναδασωτέων εκτάσεων και δημοσίων εκτάσεων των περιπτώσεων α` και β` της παρ. 5 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου είναι επιτρεπτή, σύμφωνα με τους όρους της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου κι αφού ληφθεί πρόνοια για τη διαφύλαξη του τυχόν ιδιαίτερου προστατευτικού χαρακτήρα των εκτάσεων. Τα απολύτως αναγκαία τεχνικά έργα ή άλλες απαραίτητες εγκαταστάσεις, που εξυπηρετούν και συναρτώνται με τη λειτουργία της οδού, ιδίως Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ), Σταθμοί Διοδίων (ΣΔ), Σταθμοί – Χώροι Στάθμευσης και Αναψυχής (ΧΣΑ), Σταθμοί Αποχιονισμού, εντός των εκτάσεων της πρώτης παρ. επιτρέπονται κατόπιν έγκρισης επέμβασης, με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 45 [1].
Η διάνοιξη οδών για την εξυπηρέτηση εκμεταλλεύσεων, έργων και δραστηριοτήτων, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου, επιτρέπεται διά μέσου δασών, δασικών εκτάσεων και δημοσίων εκτάσεων των περιπτώσεων α’ και β’ της παρ. 5 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους της τεχνικής και περιβαλλοντικής μελέτης αυτών, όπως προδιαγράφονται και εγκρίνονται με την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) ή με την υπαγωγή σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ), με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού ή του οικείου Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Οι δαπάνες κατασκευής, συντήρησης, καθώς και αποζημιώσεων τούτων, βαρύνουν τους δικαιούχους. Η οδός, μετά τη διάνοιξή της αποδίδεται σε δημόσια χρήση. Όταν εκλείψει ο λόγος της επέμβασης, η οδός διατηρείται, εφόσον κριθεί από τη δασική υπηρεσία ότι ανταποκρίνεται στους όρους του άρθρου 15.
Η διάνοιξη οδών πρόσβασης στον χώρο κατασκευής ΧΥΤΑ που χαρακτηρίζεται ρητά ως έργο υποδομής ιδιαίτερης σημασίας νομίμως επετράπη σε δασική έκταση [2].
Δεν επιτρέπεται η κατασκευή οδών σε προστατευτικά δάση, κατά ρητή διατύπωση του άρθρου 48 παρ. 4 Ν. 998/1979.
Ταυτόχρονα, έχει κριθεί ότι η αδειοδότηση αιολικών πάρκων εκτός ΖΕΠ (Ζώνη Ειδικής Προστασίας) – σημειώνεται ότι το καθεστώς των ΣΠΠ είναι αυστηρότερο των ΖΕΠ, μη επιδεκτικό εξαιρέσεων του άρθρο6 παρ. 4 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, ούτε για λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος [3] – πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις στα προστατευόμενα είδη πουλιών
[1] Βλ. και ΓνωμΝΣΚ 345/2002.
[2] ΣτΕ 452/2014 κλπ., βλ. όμως ΣτΕ 1295/2022 (αναδασωτέα έκταση).
[3] ΣτΕ 2816/2013.