Πιθανότατα την Τρίτη ή το αργότερο μέσα στην εβδομάδα αναμένεται η απόφαση του υπ. Οικονομικών, σχετικά με τις διαδικασίες που θα πρέπει να κινηθούν στο πλαίσιο του νόμου Χαρδούβελη για την ενεργοποίηση του αναβαλλόμενου φόρου σε οριστική απαίτηση του Δημοσίου, για την περίπτωση της Attica Bank.
Σύμφωνα με πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις εξελίξεις, αναμένεται από την αρμόδια φορολογική αρχή να προσδιορίσει, κατ’ αρχάς, το ύψος του αναβαλλόμενου φόρου για την Attica Bank. Στη συνέχεια, η απόφαση θα καθορίζει τις διαδικασίες για τον χειρισμό που πρέπει να ακολουθηθεί.
Αφού προσδιοριστεί το ύψος του αναβαλλόμενου φόρου, θα πρέπει να αποφασιστεί η απαίτηση από το Δημόσιο και, στη συνέχεια, να εκδοθούν αντίστοιχα warrants μετατρέψιμα σε μετοχές.
Ακολουθεί η πρόταση του διοικητικού συμβουλίου του τραπεζικού συστήματος προς του μετόχους προκειμένου να ασκήσουν τα δικαιώματα και να αυξήσουν το ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο.
Εάν δεν καλυφθούν τα warrants από υφιστάμενους και νέους επενδυτές, τότε μετατρέπονται σε μετοχές υπέρ του Δημοσίου, το οποίο, μέσω του ΤΧΣΔ, αποκτά την πλειοψηφία. Ήδη, συμμετέχει το Δημόσιο μέσω του ΕΦΚΑ με 32,34%.
Συνεπώς, το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της αναβαλλόμενης φορολογίας της Attica Bank ξεκινά με την απόφαση αυτή. Στη συνέχεια θα πρέπει να κινηθούν μια σειρά από διαδικασίες μέχρι τη γενική συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας Αττικής τον Σεπτέμβριο.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης χρησιμοποιεί την περίπτωση της Attica Bank ώστε να βελτιώσει τον υφιστάμενο νόμο Χαρδούβελη για την αναβαλλόμενη φορολογία.
Πρόκειται δηλαδή να ξεκαθαρίσει τις διαδικασίες και τον ορισμό του κεφαλαίου (από τον αναβαλλόμενο) που θα μπορεί ή δεν θα μπορεί να προσμετράται στις περιπτώσεις εξυγίανσης ή εκκαθάρισης. Συνεπώς, στόχος είναι να δημιουργηθεί το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί και η Τράπεζα Αττικής.
Για τον λόγο αυτό, οι αρμόδιες υπηρεσίες και αρχές συνεργάζονται για νέο πλαίσιο με νομοσχέδιο που αναμένεται να έχει ψηφιστεί μέχρι τα τέλη Ιουλίου, ώστε να υφίσταται μέχρι τη γενική συνέλευση της Αττικής.
Εξάλλου, την τροποποίηση του νόμου για την αναβαλλόμενη φορολογία ζήτησε και το ΔΝΤ από τις ελληνικές αρχές, σύμφωνα με την τελευταία αξιολόγηση.
Το ΔΝΤ σημειώνει ότι από τη στιγμή που δεν προχωρά η πρόταση της ΤτΕ για δημιουργία AMC, θα πρέπει να αναζητηθεί άλλος τρόπος, σε συνεργασία με τους θεσμούς, για την μείωση των κόκκινων δανείων και της αναβαλλόμενης φορολογίας.
Το ΔΝΤ σημειώνει και τη θετική συμβολή του Ηρακλή στη μείωση των κόκκινων δανείων, αλλά επιμένει και στη βελτίωση της ποιότητας των κεφαλαίων των τραπεζών με αντιμετώπιση του αναβαλλόμενου φόρου.
Υπενθυμίζεται ότι μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Τράπεζας Αττικής (με καθυστέρηση λόγω της έκθεσης από τους ορκωτούς ελεγκτές) και το ζήτημα της αναβαλλόμενης φορολογίας, η διοίκηση της Attica Bank τάχθηκε υπέρ της εξυγίανσης, η οποία, πέραν από το τριετές σχέδιο, σημαίνει κρατικοποίηση της τράπεζας και ιδιωτικοποίηση με είσοδο επενδυτή.
Η Τράπεζα της Ελλάδος παρακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια στενά το σχέδιο εξυγίανσης της Attica Bank (αποπληρωμή του ELA ύψους περίπου 1 δισ., αποπληρωμή εγγυήσεων του Πυλώνα ΙΙΙ, μείωση κόκκινων δανείων 3 δισ. από το 2016, κά) και συμφωνεί με τη διοίκησή της για πλήρη εξυγίανση μέσω επανα-ιδιωτικοποίησης και εύρεσης στρατηγικού επενδυτή.
Πηγές που γνωρίζουν την περίπτωση της Τράπεζας και σε ό,τι αφορά στο ποσό της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, την ύπαρξη επενδυτή και το χρόνο που θα γίνουν, αυτά εξαρτώνται κυρίως από το ύψος του αναβαλλόμενου φόρου που θα προσδιοριστεί και τη στάση των υφιστάμενων μετόχων για την άσκηση των δικαιωμάτων. Δηλαδή τη στάση του ΤΣΜΕΔΕ (46%) και του ΕΦΚΑ (32%).
Πάντως, εκτιμάται ότι η Attica Bank για να χρηματοδοτήσει το τριετές της πλάνο που προβλέπει διπλασιασμό του ισολογισμού της και πλήρη εκκαθάριση από το κόκκινα δάνεια, θα χρειαστεί αύξηση κεφαλαίου άνω των 100 εκατ. ευρώ. Ως προς τον χρόνο, εκτιμάται ότι αυτή θα γίνει πιθανότατα προς τα τέλη του έτους και πάντως μετά τη γενική συνέλευση του Σεπτεμβρίου.
Του Λεωνίδα Στεργίου