back to top
spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

Στη Βουλή το νέο Σ/Ν του ΥΠΕΝ: Πολεοδομικές, χωροταξικές, ενεργειακές & περιβαλλοντικές ρυθμίσεις • Ανάλυση κατά άρθρο

Nanodomi
Bosch

Σε συνέχεια της δημόσιας διαβούλευσης που προηγήθηκε αλλά και με ελάχιστες αλλαγές που προέκυψαν από αυτήν, κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ με τίτλο «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις».

- Advertisement -

Υπενθυμίζουμε πως στο ανωτέρο σχέδιο νόμου στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης, προτάθηκαν διατάξεις που αφορούσαν μεταξύ άλλων τα εξής:

Διαβάστε παρακάτω τι συμπεριλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου κατά άρθρο:

- Advertisement -
Olympic Engineering

ΚΕΦΑΛΑΙΑ Α’ και Β’

Συμπληρώνεται ο ν.4442/2016, με σκοπό τη θέσπιση του πλαισίου λειτουργίας των κέντρων δεδομένων και ειδικότερα προβλέπονται:

  • η υπαγωγή ή μη των κέντρων δεδομένων σε καθεστώς γνωστοποίησης, ανάλογα με τις υπηρεσίες που παρέχουν, καθώς και η εξαίρεση αυτών από το καθεστώς έγκρισης,
  • η αρμόδια αρχή, οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά για την εφαρμογή της διαδικασίας γνωστοποίησης ή της μεταβολής των στοιχείων αυτής, οι οποίες υλοποιούνται μέσω του υφιστάμενου πληροφοριακού συστήματος,
  • η καταβολή παραβόλου για την υποβολή της γνωστοποίησης, καθώς και για τη μεταβολή στοιχείων αυτής λόγω αλλαγής φορέα,
  • η διενέργεια ελέγχων από τα αρμόδια όργανα ως προς τη συμμόρφωση των φορέων λειτουργίας των κέντρων δεδομένων προς το θεσπιζόμενο πλαίσιο,
  • η επιβολή, για τις οριζόμενες παραβάσεις, των κυρώσεων του άρθρου 15 του ανωτέρω νόμου, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και διοικητικό πρόστιμο που επιβάλλεται από την περιφέρεια,
  • οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης, οι κτιριοδομικές απαιτήσεις και τα πρότυπα που εφαρμόζονται για τα κέντρα δεδομένων, οι όροι δόμησης κ.λπ.

Περαιτέρω, εισάγονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις για τα υφιστάμενα κέντρα δεδομένων και παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους ζητημάτων του θεσπιζόμενου πλαισίου (καθορισμός ύψους παραβόλου, κριτήρια και διαδικασία επιβολής των κυρώσεων κ.λπ.).
(άρθρα 1 – 8)

ΚΕΦΑΛΑΙΑ Γ΄ – Ζ΄

  1. α. Εισάγονται διατάξεις χωροταξικού – πολεοδομικού χαρακτήρα, στις οποίες, μεταξύ άλλων, συμπεριλαμβάνονται:
      • η τροποποίηση Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, με ειδική αναφορά στην τροποποίηση Ειδικών, Τοπικών, Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων και άλλων σχεδίων χρήσεων γης, κατά το μέρος που αφορούν χερσαίες ζώνες λιμένων, για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό και τη διαχείριση των ζωνών αυτών,
      • η έγκριση ειδικού οικοδομικού κανονισμού για την ανέγερση κτιρίων και εγκαταστάσεων, την τοποθέτηση προσωρινών κατασκευών και τη διαμόρφωση ακάλυπτων χώρων εντός των χερσαίων ζωνών λιμένων,
      • η έγκριση, με κ.υ.α., προδιαγραφών για την εκπόνηση των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και Μελετών Διαχείρισης Λιμένων,
      • η έγκριση παρεκκλίσεων από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ ν.4067/2012) σε ό,τι αφορά σε συγκεκριμένα πολεοδομικά μεγέθη εντός των χερσαίων ζωνών λιμένων, μέχρι την έγκριση του ειδικού οικοδομικού κανονισμού,
      • η ειδικότερη ρύθμιση επιτρεπόμενων χρήσεων γης,
      • η χορήγηση βεβαίωσης καταλληλόλητας για την πολεοδόμηση των περιοχών περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης.

β. Επιτρέπεται η χορήγηση παρεκκλίσεων (ποσοστό κάλυψης, συντελεστής δόμησης) σε περιοχές βιομηχανικών – βιοτεχνικών πάρκων και σε βιομηχανικές περιοχές, υπό την προϋπόθεση εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των ιδιοκτησιών σε γη και χρήμα, σύμφωνα με οικείες Πράξεις Εφαρμογής των Πολεοδομικών Μελετών. Περαιτέρω, οι ενδιαφερόμενοι καταβάλλουν σε ειδικό λογαριασμό του Πράσινου Ταμείου αντισταθμιστική πολεοδομική εισφορά, το ύψος της οποίας υπολογίζεται με τον οριζόμενο τρόπο.

γ. Καθορίζεται επίσης ο τρόπος υπολογισμού εισφοράς σε γη, σε ακίνητα που χαρακτηρίζονται από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ως βιομηχανικά και βιοτεχνικά πάρκα, η οποία μπορεί να μετατρέπεται σε χρηματική.
(άρθρα 9 – 19)

  1. Ρυθμίζονται θέματα για την αρτιότητα οικοπέδων, τις οικοδομικές άδειες και τις μελέτες (ν.4759/2020). Μεταξύ άλλων:

    α. Προβλέπεται η διατήρηση της αρτιότητας οικοπέδων σε ειδικές περιπτώσεις αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.

    β. Καθορίζονται οι διαδικασίες που εφαρμόζονται, ο τρόπος υπολογισμού και καταβολής της αμοιβής του αντικατασταθέντα μηχανικού καθώς και η διαδικασία ελέγχου των εισφορών, των κρατήσεων και των απαιτούμενων δικαιολογητικών, στην περίπτωση που ο επιβλέπων μηχανικός αρνείται να υποβάλει την προβλεπόμενη δήλωση περάτωσης εργασιών, στο πλαίσιο αναθεώρησης οικοδομικών αδειών.

    γ. Θεσπίζεται η καταβολή παραβόλου από τον επισπεύδοντα ή την αρχή σχεδιασμού, για την αξιολόγηση μελετών από Πιστοποιημένους Μελετητές Αξιολογητές Χωρικών Μελετών και ορίζεται ότι με την απόφαση καθορισμού της αποζημίωσης των εν λόγω Μελετητών, μπορεί να καθορίζονται το ύψος του παραβόλου, τυχόν άλλη πηγή χρηματοδότησης κ.λπ.

    δ. Επιτρέπεται η εκτέλεση εργασιών για την ανακαίνιση των μνημονευόμενων αθλητικών εγκαταστάσεων.

    ε. Καταργείται η υποχρέωση εγκατάστασης δικτύου αερίων καυσίμων σε οικοδομές  (π.δ.420/1987),  μεταξύ  των  οποίων  συμπεριλαμβάνονται  και οικοδομές συνάθροισης κοινού, εκπαίδευσης, υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, στέγασης υπηρεσιών του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα κ.λπ.
    (άρθρα 20 – 27)

  1. α. Εντάσσονται στον ν.4442/2016 οι δραστηριότητες έξυπνων συστημάτων μηχανικής στάθμευσης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών και παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση, με κ.υ.α., όλων των ζητημάτων εφαρμογής αυτών.

    β. Προβλέπεται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, η λειτουργία υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων σε αδόμητα οικόπεδα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων χρήσεων γης.

    γ. Προβλέπεται η παράταση, έως την οριζόμενη κατά περίπτωση ημερομηνία, προθεσμιών πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων (κατά βάση ολοκλήρωση αναθεώρησης Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, εγκρίσεις χρήσεων γης κ.λπ.).
    (άρθρα 28 – 30)

  1. α. Εξαιρείται από τις διαδικασίες συμμετοχής στους κύκλους κινητικότητας μέσω του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας (ΕΣΚ) και για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, το προσωπικό που ανήκει οργανικά στις Επιθεωρήσεις Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής.

    β. Επιτρέπεται, η παράταση από τη λήξη τους και μέχρι τη συμπλήρωση είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από την αρχική σύμβαση, της χρονικής διάρκειας των συμβάσεων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.) των υπαλλήλων (ΠΕ και ΤΕ κατηγορίας), που προσελήφθησαν για την εκτέλεση αντιπλημμυρικών έργων και έργων αποκατάστασης υποδομών εξαιτίας των πυρκαγιών του έτους 2021, σε φορείς που εδρεύουν εντός των διοικητικών ορίων των μνημονευόμενων Περιφερειακών Ενοτήτων.

    γ. Επανακαθορίζεται η συγκρότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) και του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΧΩ.Θ.Α.).

    δ. Συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Συμβούλιο Ενεργειακά Ουδέτερων Πόλεων, με την οριζόμενη συγκρότηση και με αρμοδιότητα την εποπτεία, τον συντονισμό και την προώθηση των δράσεων των ελληνικών κλιματικά ουδέτερων πόλεων και εν γένει της κλιματικής ουδετερότητας στην Ελλάδα.

    ε. Εντάσσεται στις αρμοδιότητες του «Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά» και η εκπόνηση και υλοποίηση Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ), η οποία κατά τα ισχύοντα (άρθρο 56 του ν.4819/2021) ανήκει στον οικείο δήμο.
    (άρθρα 31 – 37)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄

Συμπληρώνεται το πλαίσιο αναφορικά με την αξιοποίηση των πόρων του Πράσινου Ταμείου και συγκεκριμένα:

  1. α. Ρυθμίζεται ο τρόπος καταβολής των πράσινων πόρων που δεν εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ, ν.4978/2022), από τους υπόχρεους αποκλειστικά με πάροχο υπηρεσιών πληρωμών την Τράπεζα της Ελλάδος.

    β. Επιτρέπεται η χορήγηση αποζημίωσης, από πιστώσεις προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από πόρους του «Ειδικού Φορέα Δασών» του Πράσινου Ταμείου, στους εγγεγραμμένους στο οικείο μητρώο δασικούς συνεταιρισμούς εργασίας καθώς και στους αναγκαστικούς δασικούς συνεταιρισμούς, μέλη των οποίων συμμετέχουν ενεργά και συμβάλλουν στην αντιμετώπιση απρόβλεπτων φυσικών καταστροφών ή στην υλοποίηση έργων σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.

    Για την κατά τα ανωτέρω αποζημίωση των δασεργατών για δράσεις αντιμετώπισης και αποκατάστασης φυσικών καταστροφών, δεν εφαρμόζεται η κείμενη νομοθεσία (άρθρα 180 του ν.4820/2021 και 83 του ν.4727/2020), σχετικά με την υποβολή ξεχωριστού απολογισμού ή τη δημοσίευση απολογιστικών στοιχείων δαπανών από τους οικείους δασικούς συνεταιρισμούς.
    (άρθρα 38, 39)

  1. Θεωρούνται νόμιμες και κανονικές, εκκαθαρίζονται, πληρώνονται και δεν αναζητούνται οι δαπάνες που πραγματοποιούνται εντός του οριζόμενου διαστήματος από το Πράσινο Ταμείο σε βάρος του προϋπολογισμού του, προς:
    • το Πανεπιστήμιο Πατρών μέσω του οικείου Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), για την υποστήριξη Ειδικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για τη σύνταξη Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας,
    • το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο μέσω του συγκεκριμένου ΕΛΚΕ, για τη δημιουργία τεύχους οδηγιών σχεδιασμού και μεθοδολογίας στρατηγικής ανάπτυξης περιπατητικών και ποδηλατικών υποδομών.

Η ανωτέρω ρύθμιση εφαρμόζεται κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, με την επιφύλαξη εκείνης για τις δημόσιες συμβάσεις και εφόσον πληρούνται οι κατά περίπτωση οριζόμενες προϋποθέσεις (μερική ή συνολική παραλαβή του έργου).
(άρθρα 40, 41)

  1. α. Ορίζεται ότι, για την υλοποίηση δράσεων και έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι δυνατός ο ορισμός ως αναθέτουσας αρχής του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ή άλλου φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, κατόπιν σύναψης προγραμματικής σύμβασης, η οποία έχει το οριζόμενο περιεχόμενο.

    Επιτρέπεται η χρηματοδότηση των προαναφερόμενων έργων και δράσεων από το Πράσινο Ταμείο, η δε πληρωμή πραγματοποιείται απευθείας προς την αναθέτουσα αρχή και η προκαταβολή ποσών διενεργείται χωρίς την παροχή εγγυήσεων.

    β. Υπάγονται στους σκοπούς του Πράσινου Ταμείου και οι πάσης φύσεως εκκρεμείς υποθέσεις χρηματοδότησης, συμπεριλαμβανομένων όσων απορρέουν από συμβάσεις που έχουν ήδη συναφθεί κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου μπορούν υφιστάμενα χρηματοδοτικά προγράμματα του Ταμείου να τρέπονται σε πολυετή, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του Δημόσιου Λογιστικού.
    (άρθρα 42, 43)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄

  1. Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με:
    • την εθνική στρατηγική για τη βιοποικιλότητα [εναρμόνιση με συναφείς εθνικές και διεθνείς τομεακές στρατηγικές, κάλυψη χρονικής περιόδου τουλάχιστον δέκα (10) ετών κ.λπ.],
    • τη διάρκεια του Σχεδίου Δράσης για τη διαχείριση των Προστατευόμενων Περιοχών και τις αρμοδιότητες του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ),
    • τις χρήσεις γης.
      (άρθρα 44 – 47)
  2. α. Μεταβιβάζονται στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, τα δικαιώματα του Δημοσίου [άρθρα 143, 145 του Μεταλλευτικού Κώδικα (ν.δ.210/1973)] για αναζήτηση, έρευνα και εκμετάλλευση, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων εξόρυξης, διαλογής, αποθήκευσης, φύλαξης και πώλησης, της εξηρημένης υπέρ του Δημοσίου Ναξίας Σμύριδας και άσκηση των δικαιωμάτων αυτών δι’ αυτεπιστασίας.

    Ο Δήμος υπεισέρχεται στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις που ορίζονται για τον εκμεταλλευτή μεταλλείου από την κείμενη νομοθεσία, με εξαίρεση τον καθορισμό της ποιότητας της σμύριδας.

    β. Μεταφέρεται επιπλέον στον εν λόγω Δήμο, το Γραφείο Σμυριδωρυχείων Νάξου από το Τμήμα Επιθεώρησης Μεταλλείων του Σώματος Επιθεώρησης Νοτίου Ελλάδος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως σύνολο αρμοδιοτήτων και θέσεων προσωπικού. Οι δαπάνες λειτουργίας του μεταφερόμενου Γραφείου, συμπεριλαμβανομένης της μισθοδοσίας, βαρύνουν έως το τέλος του τρέχοντος έτους τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

    Ο προϋπολογισμός του ιδίου Υπουργείου επιβαρύνεται με τη δαπάνη για σμυριδεργατικό δικαίωμα, εργοδοτικές εισφορές υπέρ ΕΦΚΑ και επικουρική ασφάλιση σμυριδορυκτών (ΤΕΑΜ-Εισφορά εργοδότη) κατά την περίοδο 2023- 2026 έως το συνολικό ποσό των εξακοσίων χιλιάδων (600.000) ευρώ, κατ’ ανώτατο όριο καθώς και με τις οφειλές σμυριδεργατικού δικαιώματος και ενσήμων από το 2019, για τις οποίες έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις.

    Περαιτέρω, ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη διενέργεια των σχετικών πληρωμών (έκδοση Χρηματικού Εντάλματος Προπληρωμής, υπόλογοι κ.λπ.). Κατ’ εξαίρεση, για την καταβολή και τη διενέργεια πληρωμών των δαπανών του σμυριδεργατικού δικαιώματος και των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών για το έτος 2023, ύψους εκατόν εξήντα χιλιάδων (160.000) ευρώ κατ’ ανώτατο όριο, εφαρμόζεται, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, ο ισχύων τρόπος καθώς και η διαδικασία πληρωμής αυτών (άρθρο 104 του ν.4964/2022), ενώ δεν καταβάλλονται οι δαπάνες μεταφοράς της σμύριδας από τους χώρους συγκέντρωσης στην αποθήκη του Δημοσίου καθώς και η δαπάνη του αρμόδιου επιβλέποντα μηχανικού και τεχνικού ασφαλείας.
    (άρθρο 48)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι΄

α. Διατηρούνται σε ισχύ από τη λήξη τους και για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, συνολικά πενήντα πέντε (55) θέσεις εργασίας με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.) που είχαν συσταθεί στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), κατ’ εφαρμογή των άρθρων 34 του ν.3734/2009 και 54 του ν.4546/2018.

β.  Παρέχεται η δυνατότητα στη ΡΑΑΕΥ, να ζητήσει, για τη στελέχωση των κλάδων αποβλήτων και υδάτων της, την απόσπαση ή μετάταξη υπαλλήλων μόνιμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΕΣΚ.

γ. Επεκτείνεται το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο επιτρέπεται η πλήρωση, με υπουργική απόφαση, των θέσεων των προϊσταμένων των διευθύνσεων της «Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ», με διορισμό μετακλητών υπαλλήλων ή με ανάθεση καθηκόντων σε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, μέχρι την πλήρωσή τους από υπαλλήλους της.

δ. Προβλέπεται η ανάθεση στον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας της υλοποίησης των μέτρων αποκατάστασης ρύπανσης από απόβλητα και του συντονισμού των ενεργειών αυτών, αναφορικά με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο ασκεί δραστηριότητα, από τα απόβλητα της οποίας προκαλείται ρύπανση ή περιβαλλοντική υποβάθμιση και δεν υλοποιεί τις ενέργειες συμμόρφωσης που του έχουν επιβληθεί. Στην περίπτωση αυτή, η σχετική δαπάνη βαρύνει το Πράσινο Ταμείο ή άλλο φορέα εποπτευόμενο από το εν λόγω Υπουργείο και καταλογίζεται στον φορέα της ρυπαίνουσας δραστηριότητας, σύμφωνα με τον ΚΕΔΕ.
(άρθρα 49 – 51)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ΄

  1. Εισάγεται η υποχρέωση: i) των κατόχων φωτοβολταϊκών σταθμών, κατά την εγκατάσταση αυτών και πριν την ηλέκτρισή τους, για φύτευση και συντήρηση καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας τους, φυτών συμβατών με τη φυτοκοινωνία της περιοχής, περιμετρικά της εγκατάστασης και ii) των κατόχων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), που εγκαθίστανται σε δάση ή δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις, για λήψη των αναγκαίων μέτρων υποβοήθησης της δασοπυρόσβεσης, κατά την εγκατάσταση και πριν την ηλέκτριση αυτών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

    Με υπουργικές αποφάσεις, ρυθμίζονται θέματα υλοποίησης των προαναφερόμενων (υπόχρεοι, κυρώσεις, παροχή κινήτρων κ.λπ.).
    (άρθρα 52 – 54)

  1. Εισάγεται μεταβατικής ισχύος διάταξη, σύμφωνα με την οποία δεσμεύεται από τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ο αναγκαίος ηλεκτρικός χώρος για τη σύνδεση με τμήματα του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ) συγκεκριμένης ισχύος, μέχρι την έκδοση της σχετικής απόφασης του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) σύμφωνα με το άρθρο 74 παρ.8 του ν.4964/2022.

    Με υπουργική απόφαση, ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα εφαρμογής των προτεινομένων διατάξεων (μέγεθος συνολικής ισχύος των ΥΑΠ, επιμερισμός του χώρου ανά περιοχή ΕΣΜΗΕ κ.λπ.).
    (άρθρο 55)

  1. Προβλέπεται η λήψη μέτρων και η προώθηση δράσεων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων οδοφωτισμού αρμοδιότητας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.) α’ και β’ βαθμού, με σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας και εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου (ΑτΘ).

    Με κ.υ.α., μπορεί να εγκρίνονται μέτρα και να παρέχονται χρηματοδοτικά, θεσμικά, διοικητικά, οικονομικά και άλλα κίνητρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε εγκαταστάσεις οδοφωτισμού. Με την ίδια απόφαση μπορεί επίσης να καθορίζονται λοιπά θέματα εφαρμογής της προτεινόμενης ρύθμισης.
    (άρθρο 56)

  1. Τροποποιείται το άρθρο 37 του ν.4608/2019, που αναφέρεται στη χρηματοδότηση της ενεργειακής αναβάθμισης δημόσιων κτιρίων, υποδομών και εγκαταστάσεων με συνομολόγηση επενδυτικών δανείων μεταξύ των φορέων Γενικής Κυβέρνησης και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

    α. Θέσπιση, με κ.υ.α., Δράσεων Εξοικονόμησης τελικής ενέργειας (ΔΕΤΕ) σε κτίρια, υποδομές και εγκαταστάσεις που ανήκουν ή χρησιμοποιούνται από φορείς του Δημοσίου. Με την εν λόγω απόφαση μπορούν να καθορίζονται οι δικαιούχοι φορείς και όλα τα συναφή ζητήματα.

    β. Συστήνεται, με κ.υ.α., μη αμειβόμενη Συντονιστική Επιτροπή Ενεργειακής Απόδοσης, που έχει την ευθύνη παρακολούθησης και διαχείρισης δράσεων εξοικονόμησης τελικής ενέργειας, η οποία μπορεί να επικουρείται από ομάδα έργου που συστήνεται και συγκροτείται με την ίδια απόφαση. Μπορεί, επίσης με κ.υ.α., να καθορίζονται αμοιβές για τα μέλη της ανωτέρω ομάδας έργου, καθώς και κάθε άλλο σχετικό με τη λειτουργία της ζήτημα.
    (άρθρο 57)

  1. Επιτρέπεται εφεξής η παροχή στους καταναλωτές που χαρακτηρίζονται ως ενεργοβόρες επιχειρήσεις, επιδότησης της τιμολογητέας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, για τη χρονική περίοδο που αναφέρεται στην εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σύμφωνα με τους προβλεπόμενους όρους. [Κατά τα ισχύοντα (άρθρο εξηκοστό πρώτο παρ.3 του ν.4839/2021), για τις περιπτώσεις καταναλωτών που έχουν συνάψει συμβάσεις φυσικής παράδοσης ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες δεν προσμετρώνται και δεν λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του Επιστρεπτέου Εσόδου Αγοράς Επόμενης Ημέρας και του Εσόδου Παραγωγού Αγοράς Επόμενης Ημέρας, δεν χορηγείται επιδότηση για τις ποσότητες που παραδίδονται δυνάμει των συμβάσεων αυτών.]
    (άρθρο 58)
  2. Θεσπίζεται ειδικό καθεστώς (ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, απαλλαγή από κάθε είδους παρακράτηση και μη συμψηφισμός με οφειλές τους προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία), για τους φορείς διαχείρισης και υλοποίησης των προγραμμάτων εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης από αυτοπαραγωγούς και ηλιοθερμικών συστημάτων σε οικιακές εγκαταστάσεις, στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα και σε εγκαταστάσεις νομικών προσώπων που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όσον αφορά στην καταβολή των ποσών για την ενίσχυση και χρηματοδότηση των δικαιούχων.

    Στην περίπτωση αυτή, γενικές διατάξεις περί φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων παραμένουν σε ισχύ, χωρίς τον όρο της παρακράτησης.
    (άρθρο 59)

  1. Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής πλήρους αιτήματος για σύναψη σύμβασης σύνδεσης για έργα ΑΠΕ μεγάλης ισχύος και συγκεκριμένα για την κατασκευή υποσταθμού/ών ή γραμμής υψηλής ή υπερυψηλής τάσης μεταφοράς, με ειδικότερη πρόβλεψη για τις εκκρεμείς περιπτώσεις αναβίωσης των Βεβαιώσεων Ειδικών Έργων ή Αδειών Παραγωγής καθώς και για τον επανακαθορισμό των σχετικών προθεσμιών σε περιπτώσεις κήρυξης απαλλοτρίωσης κατά την εκτέλεση έργων ΑΠΕ.
    (άρθρο 60)
  2. Εισάγονται ειδικές ρυθμίσεις για σταθμούς ΑΠΕ που εγκαθίστανται σε περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας (άρθρο 25 του ν.4662/2020), εξαιτίας των κακοκαιριών «Daniel» και «Elias».
    (άρθρο 61)
  3. Επιταχύνεται η διαδικασία αδειοδότησης έργων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ μεγάλης ισχύος, η εξέταση των οποίων εκκρεμεί, με παραπομπή κατά προτεραιότητα στο οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕΣΠΑ) ή στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

    Σε περίπτωση απορριπτικής γνώμης του Συμβουλίου, η Βεβαίωση Παραγωγού ή η Βεβαίωση Ειδικών Έργων καθώς και κάθε εκδοθείσα άδεια παύουν αυτοδικαίως και επιστρέφονται στον ενδιαφερόμενο οι καταβληθείσες από αυτόν εγγυητικές επιστολές.
    (άρθρο 62)

Δείτε το σχέδιο νόμου, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή, εδώ

Katoikia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Building Materials Forum 2024
Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες