Οι Βρυξέλλες επεξεργάζονται ένα πλαφόν ύψους 200 ευρώ ανά μεγαβατώρα στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας για παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας εκτός φυσικού αερίου, ως μέρος των προσπαθειών για την καταστολή της ενεργειακής κρίσης της ΕΕ.
Στο προσχέδιο προτάσεων που έχει στην κατοχή του το Euro2day.gr η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι συνέστησε στα κράτη μέλη να περιορίσουν την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας από παραγωγούς όπως αιολικά πάρκα, πυρηνικά πάρκα και εργοστάσια άνθρακα, τα οποία καθορίζονται από την υψηλή τιμή του φυσικού αερίου, σε €200 η MWh. Η τρέχουσα τιμή spot για την ηλεκτρική ενέργεια στη Γερμανία, το σημείο αναφοράς στην περιοχή, είναι πάνω από 450 ευρώ ανά MWh.
Οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας έχουν εκτοξευθεί επειδή είναι συνδεδεμένες με την τιμή του φυσικού αερίου, είτε η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από αυτό είτε από άλλες πηγές. Οι τιμές του φυσικού αερίου είναι περίπου 10 φορές υψηλότερες από ό,τι οι μέσοι όροι της τελευταίας δεκαετίας.
Ένα τέτοιο ανώτατο όριο θα μιμείται «τα αποτελέσματα της αγοράς που θα μπορούσαν να αναμένονται εάν οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού λειτουργούσαν κανονικά και δεν θα υπόκεινταν στην μετατροπή της ενέργειας ως όπλου μέσω διακοπών του εφοδιασμού με φυσικό αέριο», σημειώνει η Επιτροπή.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι παραμένει άγνωστη η επίπτωση τόσο των συγκεκριμένων μέτρων όσο και από την σχεδιαζόμενη επιβολή πλαφόν στη τιμή του ρωσικού, στις τιμές ενέργειας, καθώς υπάρχουν ειδικοί της αγοράς που υποστηρίζουν ότι το αποτέλεσμα μπορεί να μην είναι σημαντικό, πέρα από την εύλογη συνέπεια της παραγωγής εσόδων που θα τροφοδοτούν κρατικές επιδοτήσεις.
Ιδιαίτερα δε για το πλαφόν στο ρωσικό αέριο, οι ίδιοι εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται καθόλου να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αυξάνοντας τις τιμές, ενώ δημιουργεί και τις προϋποθέσεις (λόγω καταστρατήγησης της ελεύθερης διαμόρφωσης τιμής και άρα των όρων των συμβολαίων) για άμεση και πλήρη διακοπή της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς όλη την Ευρώπη.
Το Euro2day.gr έθεσε αυτό το σχέδιο κανονισμού υπ όψιν και στελεχών της ελληνικής αγοράς, σύμφωνα με τους οποίους, παρότι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση ως προς τις inframarginal τιμές, είναι μάλλον κατώτερο λειτουργικά από το μοντέλο που ήδη ακολουθεί η Ελλάδα. Κι αυτό διότι προβλέπει στατική, μόνιμη τιμή στα 200 ευρώ η μεγαβατώρα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του το ενδεχόμενο να αυξηθούν πολύ οι τιμές των ρύπων, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει ανάγκη αναθεώρησης, αντίθετα με το ελληνικό μοντέλο που είναι πιο δυναμικό στον προσδιορισμό της τιμής.
Αβεβαιότητα…
Συγκεκριμένα, στο κείμενο της πρότασης της Κομισιόν επισημαίνεται ότι «οι τιμές της ενέργειας αναμένεται να παραμείνουν υψηλές λόγω της αβεβαιότητας στην αγορά μετά από μια σειρά διαταραχών στον εφοδιασμό φυσικού αερίου που μπορεί να εξηγηθεί μόνο από μια σκόπιμη προσπάθεια της Ρωσίας να χρησιμοποιήσει την ενέργεια ως πολιτικό όπλο. Περαιτέρω διακοπές του ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη υψηλότερα επίπεδα τιμών του φυσικού αερίου με αρνητικές επιπτώσεις στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, στο επίπεδο του πληθωρισμού, στη συνολική χρηματοπιστωτική και μακροοικονομική σταθερότητα της ΕΕ και στους πολίτες». (Further disruptions of Russian gas supplies to the EU in the forthcoming weeks or months may result in even higher levels of gas prices with knock-on effects for the price of electricity, level of inflation, the overall EU financial and macroeconomic stability and on citizens).
Σύμφωνα με την Κομισιόν, το ανώτατο όριο θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό ώστε να μην αποθαρρύνει τις μελλοντικές επενδύσεις σε τεχνολογίες που δεν στηρίζονται στο φυσικό αέριο.
Στην εισήγησή της η Επιτροπή σημειώνει ότι «τα μέτρα που περιλαμβάνονται στον προτεινόμενο κανονισμό θα συμβάλουν στον μετριασμό των επιπτώσεων των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, ιδίως όσον αφορά ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών. Ωστόσο, τα μέτρα ενδέχεται να μην οδηγήσουν στην άμεση επαναφορά των τιμών της ενέργειας στα προ κρίσης επίπεδα ούτε στην εξάλειψη των σημαντικών επιπτώσεων της κρίσης τόσο στον πληθωρισμό όσο και στην ευρωπαϊκή οικονομία» (However, the measures might not result in immediately bringing energy prices back to pre-crisis levels nor removing the significant effects of the crisis on both inflation and the European economy).
Τα κράτη μέλη πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτούς τους πρόσθετους πόρους για να στηρίξουν τους καταναλωτές – για παράδειγμα υποστηρίζοντας όλους τους οικιακούς καταναλωτές με άμεσες επιχορηγήσεις με βάση την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για να βοηθήσουν στην κάλυψη του κόστους αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ή για να στηρίξουν επενδύσεις σε ΑΠΕ, αποθήκευση, ανταπόκριση ζήτησης, μεταφορά και διασύνδεση, με σεβασμό των κανόνων ανταγωνισμού. Ωστόσο, τα έσοδα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για την άμεση υποστήριξη συγκεκριμένων καταναλωτών εκτός των νοικοκυριών. (The Member States must use these additional resources to support consumers – for example by supporting all domestic consumers with direct grants based on their electricity consumption to help cover their electricity purchase costs, or to support investments in RES, storage, demand response, transmission and interconnection, while respecting competition rules. However, the revenues must not be used to directly support specific consumers other than households).
Η μείωση της κατανάλωσης
Το έγγραφο προτείνει επίσης έναν υποχρεωτικό στόχο μείωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 5% κατά τις ώρες αιχμής των τιμών – κάτι που πρότεινε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Ένας συνήθης τρόπος για να ενθαρρυνθούν οι βιομηχανικοί χρήστες να μειώσουν τη χρήση ενέργειας σε ώρες αιχμής είναι μέσω συμβολαίων που επιτρέπουν στους διανομείς ηλεκτρικής ενέργειας να μειώνουν την προσφορά σε αντάλλαγμα αποζημίωση ή χαμηλότερους μελλοντικούς λογαριασμούς.
Το έγγραφο της επιτροπής προειδοποιούσε ότι τα κίνητρα που θα χρησιμοποιηθούν πρέπει να είναι «οικονομικά αποδοτικά».
Οι προτάσεις πρόκειται να συζητηθούν από διπλωμάτες σήμερα ενόψει της έκτακτης συνεδρίασης των υπουργών Ενέργειας την Παρασκευή.
Αρκετά κράτη μέλη έχουν παραπονεθεί ότι οι Βρυξέλλες δεν ενήργησαν αρκετά γρήγορα. Ορισμένοι, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ιταλίας, έχουν πιέσει ώστε η Επιτροπή να αποσυνδέσει τις αγορές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.
Η επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει.