Παναγιώτης Γαλάνης,
Δικηγόρος Περιβαλλοντικού – Πολεοδομικού Δικαίου, PhD, LLM
panagiotisgln@gmail.com
www.pgalanislaw.gr
.
Σε αρκετές περιπτώσεις, η πράξη εφαρμογής ή και η διορθωτική αυτής πράξη εφαρμογής δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ή είναι νομικώς πλημμελείς. Για τον λόγο αυτό, αντικείμενο του παρόντος άρθρου είναι η εξέταση της δυνατότητας ανάκλησής τους για λόγους που ανταποκρίνονται στη διοικητική νομιμότητα.
Κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, η Διοίκηση δεν έχει, κατ’ αρχήν, υποχρέωση να ανακαλεί τις παράνομες πράξεις της, οι οποίες έχουν διαφύγει τον ακυρωτικό έλεγχο ως εκ της παρόδου άπρακτης της προθεσμίας για την κατ’ αυτών άσκηση αίτησης ακύρωσης (ΣτΕ 2632/2006 κλπ.).
Κατά τη νομολογία, χορηγηθείσα οικοδομική άδεια και κατ’ αναλογία και η πράξη εφαρμογής πολεοδομικής μελέτης είναι δυνατόν να ανακληθεί, μόνον αν διαπιστωθεί ότι είναι παράνομη ή συντρέχει της, ειδικώς προβλεπόμενος λόγος ανάκλησης. Η πράξη ανακλήσεως πρέπει να στηρίζεται σε ειδική αιτιολογία, με την οποία προσδιορίζεται κατά τρόπο συγκεκριμένο και σαφή η νομική πλημμέλεια, που αποδίδεται στην ανακαλουμένη άδεια ή της λόγος, που επιτρέπει την ανάκληση.
Η οικοδομική άδεια και κατ’ αναλογία και η πράξη εφαρμογής πολεοδομικής μελέτης είναι παράνομη και ανακλητή και όταν η έκδοσή της στηρίχθηκε σε στοιχεία, τα οποία επικαλέσθηκε ή προσκόμισε ο αιτούμενος την έκδοσή της και αποδεικνύονται εκ των υστέρων αντικειμενικώς ανακριβή, συνέπεια δε της ανακρίβειας της είναι ότι η άδεια εξεδόθη επί τη βάσει διατάξεων, της οποίες δεν θα μπορούσε νομίμως να στηριχθεί η έκδοσή της, αν δεν υπήρχε η ανακρίβεια (ΣτΕ 1223/2004). Τα στοιχεία αυτά συντρέχουν για τους ως άνω λόγους και εν προκειμένω.
Η αρχή της νομιμότητας επιβάλλει στη Διοίκηση την ανάκληση κάθε παράνομης διοικητικής πράξης, ενώ η αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης απαιτεί τη διατήρηση της ισχύος των ευμενών για τον διοικούμενο πράξεων, όπως είναι οι οικοδομικές άδειες.
Τέλος, το γεγονός ότι η διάταξη του άρθρου 12 παρ. 7 περ. 3 του Ν. 1337/1983 μνημονεύει την πλάνη περί τα πράγματα ως λόγο ανακλήσεως καθιστά την ανάκληση από τη Διοίκηση νομικά επιβαλλόμενη.Κατ’ ακολουθίαν, η Διοίκηση δύναται κατά διακριτική ευχέρεια να προβεί εντός ευλόγου χρόνου από την κύρωση της πράξης στη σύνταξη των διορθωτικών πράξεων, μετά από έλεγχο της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων (ΣτΕ 855/2016). Συνέπεια της νομολογίας αυτής, είναι ότι η Διοίκηση δύναται πάντοτε εντός του ευλόγου χρόνου να ανακαλέσει τη σχετική παράνομη διοικητική πράξη.
Για περισσότερα, βλ.https://www.pgalanislaw.gr/blog/