spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

ΥΠΕΝ: Αποφάσεις για ΥΔΟΜ, προσλήψεις μηχανικών, αυθαίρετα & ελεγκτές δόμησης • Φάμελλος: “Σούπερ Μάρκετ” το ΤΕΕ

Nanodomi
Bosch
Ariston

Συζητήθηκε χθες 20/12 στη συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής η ερώτηση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ με θέμα «Σε Αδιέξοδο οι Υπηρεσίες Δόμησης της Χώρας, οι μηχανικοί και οι πολίτες», με την οποία κατατέθηκαν τα εξής καίρια ερωτήματα:

- Advertisement -
  1. Πως θα αντιμετωπίσουν οι διαδημοτικές συμβάσεις το πρόβλημα του κορεσμού υποχρεώσεων και εκκρεμοτήτων των ΥΔΟΜ που συσσωρεύονται και μάλιστα ενώ οι Δήμοι με την υποχρέωση διοικητικής υποστήριξης άλλων Δήμων της χώρας αδυνατούν να καλύψουν αυτή την υποχρέωση;
  2. Πότε προγραμματίζεται η έκδοση του ΠΔ της παραγράφου 2 του άρθρου 31 του Ν.4495/17;
  3. Θα προχωρήσουν στη στελέχωση με μόνιμο προσωπικό των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων;
  4. Έχει τεθεί σε λειτουργία η Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης, που έχει θεσμοθετηθεί εδώ και ένα χρόνο;
  5. Πότε θα συγκροτήσουν τα περιφερειακά παρατηρητήρια Δόμησης ;
  6. Πότε σκοπεύουν να ενεργοποιήσουν τις πλατφόρμες ελέγχου καταγγελιών αυθαιρέτων, ελέγχου των υπαγωγών αυθαιρέτων και ελέγχου αδειών;

Διαβάστε παρακάτω όλο το διάλογο που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή μεταξύ του Υφυπουργού ΥΠΕΝ κ. Ταγαρά και του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Φάμελλου, όπου και ανακοινώθηκαν τα σχέδια του ΥΠΕΝ για προσλήψεις μηχανικών στις ΥΔΟΜ, σύσταση Κεντρικής Υπηρεσίας Δόμησης, ελέγχους των υπαγωγών αυθαιρέτων από τους ελεγκτές δόμησης κλπ.:


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Θα συζητηθεί τώρα η δεύτερη με αριθμό 728/29-10-2021 ερώτηση του κύκλου αναφορών-ερωτήσεων του Βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Σωκράτη Φάμελλου προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα: «Σε αδιέξοδο οι Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας, οι μηχανικοί και οι πολίτες».

- Advertisement -
Olympic Engineering

Και σε αυτή την ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκος Ταγαράς.

Κύριε Φάμελλε, έχετε τον λόγο.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Και πάλι, καλή εβδομάδα. Καλημέρα και στον κύριο Υφυπουργό. Να του ευχηθώ από τώρα καλές γιορτές και υγεία για όλους μας.

Κύριε Υφυπουργέ, η ερώτηση έχει υποβληθεί στις 29 Οκτωβρίου. Αφορά ένα κρίσιμο ζήτημα, τη λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης σε όλη την Ελλάδα. Δυστυχώς, οφείλω να σημειώσω ότι δεν απαντήθηκε, ως όφειλε, γραπτά. Μας δημιουργεί προβληματισμό το γιατί δεν απαντάτε γραπτά σε αυτές τις ερωτήσεις. Θα θέλαμε να μας δώσετε κάποιες απαντήσεις, διότι, απ’ ό,τι βλέπω, έχουμε εννιά παρατάσεις της διοικητικής υποστήριξης από τους δήμους που διαθέτουν προς τους δήμους που δεν έχουν συστήσει Υπηρεσία Δόμησης, ενώ στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, αλλά και στο Υπουργείο Εσωτερικών, από τον Ιούνιο του 2020 έχετε τροποποιήσει τέσσερις φορές το άρθρο 97Α΄ για τη στελέχωση των Υπηρεσιών Δόμησης.

Η τελευταία τροπολογία, μάλιστα, η οποία ήρθε και αυτή νύχτα, χωρίς διαβούλευση, χωρίς δημοσιοποίηση, ήρθε να καλύψει ένα νομοθετικό κενό το οποίο είχε μείνει για τις πρώτες μέρες του Οκτωβρίου, όπου δεν υπήρχε θεσμικό πλαίσιο. Υπήρχε ένα σοβαρό πρόβλημα. Οι μισοί δήμοι της χώρας δεν μπορούσαν να εκδώσουν οικοδομική άδεια. Όμως, δεν λειτουργούσαν και άλλες υπηρεσίες, όπως είναι οι αυτοψίες, η άρση στατικής επικινδυνότητας, η συμμόρφωση αυθαιρέτων.

Σε κάθε περίπτωση, δώσατε μία τρίμηνη παράταση, μέχρι την 1/1/2022, υπό τον όρο της έκδοσης ενός κρίσιμου προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα καθορίσει τα κριτήρια στελέχωσης των Υπηρεσιών Δόμησης.

Το πρώτο ζήτημα το οποίο προκύπτει, λοιπόν, είναι πού βρίσκεται αυτό το προεδρικό διάταγμα, το οποίο στην Κυβέρνησή σας εκκρεμεί τα τελευταία δύο, δυόμισι χρόνια.

Γνωρίζετε, από την άλλη μεριά, ότι σε όλη τη χώρα οι δήμοι αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα υποστελέχωσης των Υπηρεσιών Δόμησης. Υπάρχει κυριολεκτικά αδυνάτισμα των Υπηρεσιών Δόμησης -όχι απλά σταθερότητα, όχι απλά συνταξιοδότηση- με αποτέλεσμα να μειώνεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς το προσωπικό των Υπηρεσιών Δόμησης και συνολικά των τεχνικών υπηρεσιών, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια αγνοούνται από την Κυβέρνησή σας τα Παρατηρητήρια Δόμησης, μία μεγάλη καινοτομία του 4495/2017, της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία είχαν προγραμματισμένες, εγκεκριμένες προσλήψεις διακοσίων πενήντα μηχανικών. Τα έχετε σταματήσει, όμως, με αποτέλεσμα να σταματήσει ο έλεγχος των αυθαιρέτων και να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, το οποίο επεκτείνεται μέχρι και με τροπολογίες των Βουλευτών σας να παραμείνουν τελεσίδικα καθορισμένα αυθαίρετα επί της παραλίας και του αιγιαλού. Εκεί έχει φτάσει η φιλική προς το περιβάλλον Κυβέρνηση!

Επειδή, όπως καταλαβαίνετε, αυτό δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου και έλλειψη λειτουργικότητας σε έναν κρίσιμο τομέα και της οικονομίας και του περιβάλλοντος, αλλά και της ποιότητας ζωής και επειδή έχετε σοβαρά προβλήματα, πλέον, που σωρεύονται στον πολεοδομικό σχεδιασμό -οφείλω να πω ότι δεν είναι ο μόνος τομέας που, δυστυχώς, η Κυβέρνησή σας δημιουργεί μόνο προβλήματα, γιατί σε όλη την κοινωνία και την οικονομία πληθαίνουν τα προβλήματα από τα αδιέξοδα και την αδικία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη- το ερώτημα είναι απλό για εσάς: Πώς θα αντιμετωπίσετε το ζήτημα, πρώτον, της έλλειψης προεδρικού διατάγματος, δεύτερον της στελέχωσης, τρίτον της έλλειψης Παρατηρητηρίων Δόμησης και, τέταρτον, του πραγματικού ελέγχου του περιβάλλοντος, αλλά και του σχεδιασμού που δίνει την πραγματική διέξοδο ανάπτυξης…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Σας ευχαριστώ, κύριε Φάμελλε.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ: …και όχι με λογικές Άγριας Δύσης.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Αγαπητέ συνάδελφε, καταρχήν αντεύχομαι και εγώ καλές γιορτές, καλή χρονιά, με υγεία και κάθε καλό και σε εσάς, αλλά και σε όλους τους συναδέλφους.

Να απολογηθώ για την καθυστέρηση προσωπικά, γιατί ένα προσωπικό σοβαρό πρόβλημα μού στέρησε τη δυνατότητα να ανταποκριθώ, στο χρόνο που θα έπρεπε και που νομίζω υπό νορμάλ συνθήκες γινόταν, στα ερωτήματά σας.

Αυτά σε ό,τι αφορά την καθυστέρηση απάντησης της επερώτησης.

Σε ό,τι αφορά τώρα την ουσία, πράγματι οι Υπηρεσίες Δόμησης έχουν προβλήματα. Και οι λόγοι για τους οποίους έχουν προβλήματα είναι ότι έχει μειωθεί ο αριθμός των στελεχών στις ΥΔΟΜ είτε γιατί υπήρξαν συνταξιοδοτήσεις που δεν καλύφθηκαν με νέες προσλήψεις, είτε γιατί υπήρξαν μετακινήσεις στο δήμο. Όπως ξέρετε, οι Υπηρεσίες Δόμησης υπάγονται στους δήμους και κατ’ επέκταση στο Υπουργείο Εσωτερικών. Δεν υπάγονται σε εμάς διοικητικά. Εποπτεύονται από πλευράς θεσμικού πλαισίου, αλλά διοικητικά εποπτεύονται από τους δήμους και κατ’ επέκταση από το Υπουργείο Εσωτερικών. Υπήρξαν, λοιπόν, μετακινήσεις, από τις Υπηρεσίες Δόμησης προς τις τεχνικές υπηρεσίες των ίδιων των δήμων.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το πλαίσιο το οποίο θεσμικά προβλέπεται εδώ και χρόνια, που αναφέρεται στη στελέχωση κάθε δήμου, να αποκτήσει ο κάθε δήμος τη δική του Υπηρεσία Δόμησης, εκ του αποτελέσματος φαίνεται πως υπάρχει ζήτημα, κύριε συνάδελφε, διότι από τους εκατόν εξήντα περίπου -σχεδόν οι μισοί- που απέμεναν για να δημιουργήσουν και να στελεχώσουν δική τους τεχνική υπηρεσία μόνο έξι τα κατάφεραν.

Αυτό το λέω για να δούμε τι φταίει, αλλά και αν χρειάζεται -και η εκτίμησή μας είναι ότι χρειάζεται- επαναπροσδιορισμός του ποιος, του πώς και του τι θα ελέγχει στα θέματα τα οποία συζητάμε.

Μάλιστα, υπάρχει συζήτηση σε εξέλιξη αρκετό διάστημα -και είμαστε στο τέλος- μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος, του Υπουργείου Εσωτερικών -που, ξαναλέω, θεσμικά εποπτεύει, διαμέσου των δήμων, τις ΥΔΟΜ- αλλά και με τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ και με το Τεχνικό Επιμελητήριο, για να βρούμε μία διέξοδο στο να υπάρξει κάλυψη αμέσως όχι μόνο των υπαρχουσών ΥΔΟΜ -γιατί και εκεί, στις λειτουργούσες υπάρχουν προβλήματα- αλλά πολύ περισσότερο σε αυτές που δεν καλύπτονται και δεν έχουν δημιουργήσει τη δική τους Υπηρεσία Δόμησης.

Μέσα στα θέματα τα οποία συζητήθηκαν, ήταν και η διαδημοτική συνεργασία σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας. Αν θέλετε την προσωπική μου άποψη, είναι λάθος που κάθε δήμος θα πρέπει να έχει τη δική του Υπηρεσία Δόμησης. Ήταν και παραμένει -αυτό είναι σε εξέλιξη- σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας μία Υπηρεσία Δόμησης αν εξαιρέσουμε τα νησιά που υπάρχει η ιδιαιτερότητα της νησιωτικότητας και τα μεγάλα αστικά κέντρα. Όμως, είναι ένα θέμα υπαρκτό.

Θέλω να σας πω ότι σε συνεννόηση και συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών έχει κινηθεί η διαδικασία για προσλήψεις σε ό,τι αφορά το 2020-2021: για διακόσιους εβδομήντα έξι δήμους συνολικά εξακόσιες μία θέσεις μηχανικών διαφόρων ειδικοτήτων. Από τις θέσεις αυτές πεντακόσιες ενενήντα απεστάλησαν στο ΑΣΕΠ για την έκδοση της σχετικής προκήρυξης, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί εντός των επόμενων ημερών. Ομοίως, με εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών ανακοινώθηκαν οι θέσεις που εγκρίθηκαν για το 2022: τριακόσιες ενενήντα τρεις θέσεις μηχανικών για εκατόν ενενήντα έναν δήμους. Οι προσλήψεις που προβλέπονται συνολικά είναι εννιακόσιες ογδόντα τρεις, περίπου 23% αύξηση σε σχέση με τους υπάρχοντες και λειτουργούντες από πλευράς αριθμού. Τα  στελέχη που υπάρχουν: τέσσερις χιλιάδες τριακόσια δεκαοκτώ.

Βεβαίως, υπάρχει και η δυνατότητα και μέσω της κινητικότητας για να μπορέσει να συμπληρωθεί το προσωπικό ή ακόμη και με προσωπικό Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου.

Τα λέω αυτά, διότι μέχρι να υπάρξει η  πρόσληψη που θα καλύψει απολύτως την ανάγκη, θα πρέπει να υπάρξει και απάντηση στη λύση του προβλήματος το οποίο υπάρχει.

Σε ό,τι αφορά δε παρατηρητήρια, αλλά και τι θα γίνει με τον έλεγχο των αυθαιρέτων και όχι μόνο, λόγω χρόνου ολοκληρώσω την απάντησή μου σε όλα τα ερωτήματά σας, αγαπητέ συνάδελφε, στην δευτερολογία μου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Ευχαριστώ πολύ.

Κύριε Φάμελλε, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Καταρχάς, κύριε Υπουργέ, αγαπητέ συνάδελφε, η ερώτηση για την καθυστέρηση δεν αφορούσε τη δική σας παρουσία εδώ στη διαδικασία των επίκαιρων, αλλά τη γραπτή απάντηση στην ερώτηση του Οκτωβρίου. Δεν αναφερόμουν σε οτιδήποτε άλλο που αφορά την προσωπική σας παρουσία.

Δεύτερον, μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση, κύριε Πρόεδρε, ότι στην πρώτη απάντηση του Υφυπουργού περιλαμβάνονται προκηρύξεις προσλήψεων που άκουσα στο τέλος της τοποθέτησής του για τον προγραμματισμό 2020-2021 που όμως δεν έχουν βγει ακόμη από τον ΑΣΕΠ, δηλαδή θα βγουν το 2022 και θα προσληφθούν το 2023. Δηλαδή η περιγραφή του προβλήματος είναι ότι η επόμενη κυβέρνηση θα λύσει το πρόβλημα, γιατί σε αυτήν τη διακυβέρνηση φαίνεται ότι δεν προλάβατε να κάνετε ούτε προκηρύξεις ούτε προσλήψεις ακόμα.

Έχουν περάσει, όμως, δυόμισι χρόνια, κύριε Υπουργέ, και το είπατε συγκεκριμένα ότι αναμένετε τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ γιατί είναι η έγκριση προγραμματισμού του 2020. Ζήσε Μάη μου, να φας τριφύλλι!

Όμως εδώ έχουμε ανεπάρκεια, καθυστερήσεις, ένα μπαλάκι ευθυνών και πάντως σε κάθε περίπτωση έχουμε ανασφάλεια δικαίου, διακοπή της ανάπτυξης έλλειψη πολεοδομικού προγραμματισμού και σίγουρα κίνδυνο και για το δημόσιο συμφέρον, αλλά και για το δομημένο και το φυσικό περιβάλλον.

Από μια έρευνα η οποία έχει γίνει σε επίπεδο Κεντρικής Ένωσης Δήμων την οποία προφανώς έχετε υπόψη σας, προκύπτει ότι μόνο οι μισοί δήμοι έχουν υπηρεσία δόμησης, αλλά και από αυτούς οι ενενήντα έξι από τους εκατόν εξήντα οκτώ, ποσοστό περίπου στο 60%, λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό, δηλαδή πολύ κάτω από τις ανάγκες του νόμου. Απουσιάζουν πολλές βασικές ειδικότητες. Και εσείς ο ίδιος είπατε εδώ στη Βουλή, αν δεν κάνω λάθος, τον Οκτώβριο, πριν από δύο-τρεις μήνες, ότι πράγματι υπάρχει έλλειψη προσωπικού. Και πράγματι αν δεν κάνω λάθος τουλάχιστον στις εκατό από τις εκατόν εξήντα που λειτουργούν υπάρχει καθυστέρηση έκδοσης αδειών μεγαλύτερη των εβδομήντα πέντε ημερών και σε πολλές περιπτώσεις μεγαλύτερη των εκατό ημερών.

Εκεί, λοιπόν, λέτε ότι υπάρχει έλλειψη προσωπικού και καθυστερήσεις. Από τη μια μεριά, λοιπόν, αναγνωρίζετε ότι το σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει λόγω έλλειψης προσωπικού και από την άλλη μεριά δεν μας είπατε ακόμα τίποτα. Πρώτον, για το προεδρικό διάταγμα δεν έχετε πει τίποτα γι’ αυτό που πρέπει να ισχύσει σε μία βδομάδα εργάσιμων ημερών, δέκα μέρες, όσον αφορά τη στελέχωση των ΥΔΟΜ. Δηλαδή το Υπουργείο σας δεν είναι έτοιμο να ανταποκριθεί στη δική σας τροπολογία που έδινε τρίμηνη παράταση για να βγει το π.δ. και να έχουμε κριτήρια στελέχωσης; Ένα το κρατούμενο.

Δεύτερον, μαθαίνω από δημοσιεύματα και το άκουσα στην πρώτη τοποθέτησή σας ότι σκέφτεστε να λειτουργήσετε σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας πολεοδομίες. Είναι προσωπική σας άποψη και το έχω δει και από δημοσιεύματα. Και μάλιστα σκέφτεστε να υπάρχει και η κεντρική υπηρεσία στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Εδώ δηλαδή βλέπουμε, κύριε Πρόεδρε, κι επειδή στον περιφερειακό νομό το λέω αυτό, να σκέφτεται το Υπουργείο να καταργήσει οποιαδήποτε έννοια περιφερειακής οργάνωσης, να αφαιρέσει αρμοδιότητα από την αυτοδιοίκηση και στο Νομό Ρεθύμνου, παραδείγματος χάρη, οι οικοδομικές άδειες να βγαίνουν μόνο στο Ρέθυμνο και να μην βγαίνουν στις έδρες των δήμων.

Σας θυμίζω, όμως, κύριε Ταγαρά, γιατί έχετε παρελθόν αυτοδιοικητικό, ότι ο λόγος για τον οποίον πολλοί συνηγόρησαν στη μεταρρύθμιση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ήταν για να υπάρχει υπεραξία στους δήμους, τους μεγαλύτερους από τις κοινότητες, για να έχουν τουλάχιστον υπηρεσίες δόμησης, τεχνικές υπηρεσίες, οικονομικές υπηρεσίες. Και τώρα σκέφτεστε να μην έχουν οι δήμοι ούτε καν υπηρεσία δόμησης.

Και όλα αυτά ενώ εκχωρείτε αρμοδιότητες στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Είναι απαράδεκτο το ότι δώσατε την αρμοδιότητα στο Υπουργείο Ανάπτυξης να εκδίδει οικοδομικές άδειες. Όπως, επίσης, θέλω να μου πείτε και πού βρίσκεται τελικά αυτή η Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης που θα παίρνατε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος την αρμοδιότητα να εκδίδετε οικοδομικές άδειες προφανώς για τους κολλητούς των Υπουργών. Διότι κι αυτό είναι απαράδεκτο, όπως έχετε καταλάβει.

Και βλέπουμε και στο νομοσχέδιο-σκούπα που έρχεται μεθαύριο ότι δίνετε αρμοδιότητες στο Τεχνικό Επιμελητήριο για τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος και του δημόσιου χώρου. Δηλαδή, κύριε Ταγαρά, για να καταλάβω, δώσατε στο Τεχνικό Επιμελητήριο τα αυθαίρετα, το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, τα έργα για το Ταμείο Ανάκαμψης και τώρα θα δώσετε και τα έργα του αστικού χώρου. Αυτό δεν είναι Επιμελητήριο, αυτό είναι σουπερμάρκετ. Το Τεχνικό Επιμελητήριο είναι ο τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας και εσείς το έχετε κάνει να είναι η χαρά των «γαλάζιων παιδιών», να είναι δηλαδή αδύναμο το κράτος και έξω να υπάρχουν συνθήκες άγριας δύσης για τους ισχυρούς.

Όμως έτσι δεν υπάρχει κράτος δικαίου, ούτε υπάρχει ανάπτυξη, κύριε Ταγαρά. Δεν έχετε απαντήσει για το προεδρικό διάταγμα. Δεν είχα απαντήσει για την υπηρεσία δόμησης σε κάθε δήμο και πάτε να αφαιρέσετε τώρα αρμοδιότητες από τους δήμους για τις πάτε πάλι στα Υπουργεία.

Αυτό το οποίο βλέπουμε, δυστυχώς, κύριε Ταγαρά, να εξελίσσεται είναι να αδυνατίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος, να τακτοποιούνται πάντα οι φίλοι και οι κολλητοί του συστήματος, αλλά να μην υπάρχει προστασία ούτε της δόμησης ούτε του σχεδιασμού.

Σας ρωτάω, λοιπόν, ξανά: Πώς θα λειτουργήσουν οι υπηρεσίες δόμησης των δήμων από 1η Ιανουαρίου; Πότε προγραμματίζετε να βγάλετε το προεδρικό διάταγμα; Θα προχωρήσετε σε στελέχωση με μόνιμο προσωπικό άμεσα; Και τέλος, θα τεθεί σε λειτουργία τελικά η κεντρική υπηρεσία δόμησης και τα περιφερειακά παρατηρητήρια;

Περιμένω τη δεύτερη απάντησή σας για τα περιφερειακά παρατηρητήρια, γιατί με αφήσατε σε εκκρεμότητα.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Κύριε συνάδελφε, γνωρίζετε ότι οι άδειες πλέον εκδίδονται ηλεκτρονικά. Το σύστημα αυτό είναι στο Τεχνικό Επιμελητήριο, η ιδιοκτησία του, όμως, είναι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Κι ακριβώς επειδή έχει όλα τα εργαλεία και τα μέσα το Τεχνικό Επιμελητήριο για να μπορεί αμέσως να λειτουργήσει τέτοια συστήματα και αυτό τουλάχιστον τα τελευταία δέκα-έντεκα χρόνια με όλους τους νόμους δήλωσης αυθαιρέτων που τη δεκαετία που πέρασε έχουν αναπτυχθεί, παραχωρήθηκε η δυνατότητα με έλεγχο και κυριότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, να αναπτύξει αυτά τα συστήματα και για τις υπηρεσίες δόμησης, για τις άδειες οικοδομών και για τα αυθαίρετα και για την ηλεκτρονική ταυτότητα.

Όλα αυτά τα οποία εξελίσσονται θα μπουν σε ένα ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα και ο στόχος είναι όχι να παραμείνει στο Τεχνικό Επιμελητήριο, αλλά λόγω αδυναμίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, για λόγους, όπως ανέφερα πριν, ετοιμότητας συστημάτων, να ετοιμαστεί με την βοήθεια του τεχνικού συμβούλου που είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.

Αυτό μας βοηθάει στο να μπορούμε να δούμε ευρύτερα διαδικασίες που δεν δημιουργούν προβλήματα, επιταχύνουν απαντήσεις και αδειοδοτήσεις.

Αναφερθήκατε πριν στο «κάθε δήμος και μια ΥΔΟΜ». Πράγματι έχω περάσει, όπως σωστά είπατε, από την αυτοδιοίκηση και γνωρίζω καλά, αλλά και ως μηχανικός γνωρίζω καλά, διότι το επάγγελμά μου είναι πολιτικός μηχανικός και τα κοινά ήταν, αγαπητέ μου συνάδελφε, η αυτοδιοίκηση σε όλους. Και ακριβώς επειδή γνωρίζω, γνωρίζω ότι όλα γίνονται ηλεκτρονικά και δεν έχει σημασία πλέον η απόσταση. Δεν χρειάζεται ούτε να μετακινηθεί κανείς, ούτε να απαντήσει κανείς για να εξοικονομήσουμε δυνάμεις, να είμαστε αποτελεσματικοί και για να μπορέσουμε γρήγορα να δημιουργήσουμε μηχανισμούς που θα μπορούν να καλύψουν το κενό που πράγματι υπάρχει. Γιατί ξέρουμε ότι οι προσλήψεις, αγαπητέ συνάδελφε, όχι μόνο σ’ αυτό, αλλά σε όλα καθυστερούν πολύ.

Μπορούμε, λοιπόν, να έχουμε συνένωση δυνάμεων σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας, πλην της νησιωτικής χώρας, που έχει τις ιδιαιτερότητές της και των μεγάλων αστικών κέντρων. Εκεί θα πρέπει να υπάρξουν κάποια πρόσθετα. Αυτό μπορεί να γίνει χωρίς να μετακινηθεί μάλιστα κανείς από τους υπάρχοντες στις ΥΔΟΜ που υπάρχουν, χωρίς να χάσει κανείς τη θέση του.

Τα συστήματα ακριβώς επειδή είναι ηλεκτρονικά, είναι και έξυπνα και μπορούν να μαζέψουν αυτομάτως όλο το υπάρχον προσωπικό σε μία ΥΔΟΜ ανά περιφερειακή ενότητα για να μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες.

Άλλωστε ξέρετε ότι όπως είναι σήμερα τα πράγματα, το κρίσιμο είναι η προέγκριση, διότι η έγκριση δίδεται με ευθύνη μηχανικού, δηλαδή ο έλεγχος τίτλων στην ουσία για το ιδιοκτησιακό του τοπογραφικό διάγραμμα και του διαγράμματος δόμησης που για την κατηγορία 1 και 2 είναι υποχρεωτικό, για την κατηγορία 3 είναι προαιρετικό. Στην κατηγορία 3 βεβαίως μπορεί να ζητηθεί βεβαίωση όρων δόμησης. Και αυτό το λέω για ασφάλεια δικαίου.

Και για να πάω ένα βήμα παραπέρα, ο στόχος μας είναι η εξέλιξη της κωδικοποίησης της πολεοδομικής νομοθεσίας και αυτό, όπως ξέρετε, εξελίσσεται και τελειώνει. Τώρα υπάρχουν διάσπαρτα νομοθετήματα και βεβαίως αβεβαιότητες, ασφάλειες και επισφάλειες σε ό,τι αφορά τα ισχύοντα. Όταν λοιπόν ολοκληρωθεί και η κωδικοποίηση που θα έχει ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο, ασφαλές και εγγυημένο θεσμικό πλαίσιο, τότε να αλλάξουμε περαιτέρω αυτά τα οποία εξελίσσονται σήμερα και για θέματα ταχύτητας και για θέματα ασφάλειας.

Αναφερθήκατε στην ΚΥΔΟΜ. Πράγματι θα σας πω ότι ακόμη και ο εξοπλισμός είναι έτοιμος αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και αναμένουμε τη στελέχωση. Εξελίσσονται κοινές υπουργικές αποφάσεις ή υπουργική απόφαση για το τι ακριβώς θα κάνει η ΚΥΔΟΜ, τι απευθείας μπορεί να εκδίδει άδειες, ποιες άδειες από τις περιφερειακές ΥΔΟΜ μπορεί να δέχεται και ύστερα από ποιους λόγους, για να υπάρξει μια ενιαία ολοκληρωμένη διασύνδεση όλων των υπηρεσιών δόμησης και ΚΥΔΟΜ για να είμαστε αποτελεσματικοί ως προς αυτό το οποίο συζητάμε.

Όσον αφορά τα παρατηρητήρια, είμαστε σε φάση αναθεώρησης κι έχουν συγκροτηθεί και επιτροπές για να μπορέσουμε να τα κάνουμε πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά, λειτουργικά, χωρίς πολλές δομές, που στο τέλος δεν λειτουργεί καμία.

Και κάτι για τα θέματα που αφορούν τον έλεγχο των αυθαιρέτων. Θέλω να σας πω ότι ο έλεγχος αυθαιρέτων θα περάσει στους ελεγκτές δόμησης. Κατά την έννοια, λοιπόν, που ελέγχει μια νέα οικοδομή, θα ελέγχει και τα αυθαίρετα. Εδώ, όμως, πρέπει να έχει ένα ακριβές πλαίσιο για το πώς θα ελέγχει, τι ελέγχει και τι βγάζει ως απόφαση. Ήδη σε λίγο θα είναι έτοιμο όλο το πλάνο, ξαναλέω, οι ελεγκτές δόμησης να αναλάβουν και τον έλεγχο των αυθαιρέτων, μέσα από μία τυποποιημένη διαδικασία. Αυτό που θα κάνουν οι υπηρεσίες δόμησης είναι την θεώρηση και τον καθορισμό και την υποβολή των προστίμων που θα προκύπτουν από αυτά.

Αυτά σε ό,τι αφορά τα θέματα τα οποία θίξατε. Και βεβαίως, όσον αφορά τις καταγγελίες -θα δείτε πλαίσιο σε λίγο που ετοιμάζουμε και γι’ αυτό- ποιος, πώς μπορεί να υποβάλει την καταγγελία, ποιος ελέγχει, ποιος πληρώνει και με ποια διαδικασία.

Αυτά ήθελα να πω σε σχέση με τα ερωτήματά σας. Σύντομα θα έχουμε πολλά περισσότερα αποτελεσματικά να προσθέσουμε στην επερώτησή σας.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.


 

Katoikia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Building Materials Forum 2024
Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες