Από τον Προκόπη Χατζηνικολάου
Την ερχόμενη εβδομάδα παρουσιάζει η φορολογική διοίκηση το ψηφιακό δελτίο αποστολής, το οποίο θα θέσει και σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου οι φορείς να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Αμέσως μετά και εφόσον δεν απαιτηθούν αλλαγές θα ενεργοποιηθεί με στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Σημειώνεται ότι από το καλοκαίρι του 2023 μέχρι και σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί εκατοντάδες έλεγχοι στα λιμάνια της χώρας, αλλά και στα διόδια από τους οποίους διαπιστώθηκε ότι είτε άλλα γράφει το δελτίο αποστολής και άλλα μεταφέρονται, είτε η μη ύπαρξη δελτίου αποστολής.
Με τη νέα διαδικασία θα ελέγχεται η διακίνηση όλων των προϊόντων. Το ψηφιακό δελτίο αποστολής θα παρέχει, σε πραγματικό χρόνο, τη δυνατότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό να γνωρίζει την παραγγελία και τον προορισμό της.
Παράλληλα, στην τελική ευθεία είναι και το ψηφιακό πελατολόγιο με το οποίο θα υποχρεωθούν διάφορες επαγγελματικές ομάδες να το τηρούν. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να οδηγήσει στον περιορισμό της φοροδιαφυγής αλλά και στον καλύτερο έλεγχο από τις υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών περιλαμβάνονται στη λίστα των επαγγελματικών κλάδων που θα υποχρεωθούν να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο.
Πρόκειται για την ενεργοποίηση ενός ακόμα τεχνολογικού όπλου στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής καθώς θα μπορεί να ελέγχει τους πελάτες των επαγγελματιών καθώς και το αν εκδίδονται οι αποδείξεις παροχής υπηρεσιών με βάση και τα δεδομένα των πελατών. Έργο της ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί για τη δημιουργία του ψηφιακού πελατολογίου είναι:
α) Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν επιτηδευματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα.
β) Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν χώρους εκδηλώσεων.
γ) Η επιλογή και ο καθορισμός των υπόλοιπων κλάδων δραστηριότητας, καθώς και η σύνταξη επιχειρησιακών απαιτήσεων.
Τα ανωτέρω θα υποβληθούν προς έγκριση στην αρμόδια Συντονιστική Επιτροπή, ώστε να παραδοθούν στις αρμόδιες υπηρεσίες, με σκοπό την υλοποίηση της νέας ψηφιακής εφαρμογής με τον τίτλο “Ψηφιακό Πελατολόγιο”.
Επί της ουσίας, το ψηφιακό πελατολόγιο θα είναι ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα.
Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδονται. Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών, τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.
Το ψηφιακό πελατολόγιο σε δεύτερη φάση θα διασυνδεθεί με τα MyDATA, με τον έλεγχο να μπορεί να γίνεται και από το γραφείο του ελεγκτή και να διασταυρώνει εάν και πότε για παράδειγμα κάποιος επισκέφθηκε τον γιατρό του.