spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

«Διπλό έλλειμμα των ειδικών λογαριασμών ΥΚΩ και ΑΠΕ»

Nanodomi
Bosch

Ερώτηση και Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων αναφορικά με το έλλειμμα των ειδικών λογαριασμών ΥΚΩ και ΑΠΕ υπέβαλε στη Βουλή απευθυνόμενος στον Υπουργό ΥΠΕΝ κ. Σκυλακάκη ο Βουλευτής Ν. Ηρακλείου κ. Παρασύρης.

- Advertisement -
Olympic Engineering

Διαβάστε παρακάτω το πλήρες περιεχόμενο της ερώτησης:

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη

Θέμα: «Διπλό έλλειμμα των ειδικών λογαριασμών ΥΚΩ και ΑΠΕ»

Σύμφωνα με σειρά δημοσιευμάτων, καθώς και με πρόσφατη επιστολή του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναδεικνύεται το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τον Ειδικό Λογαριασμό Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΕΛΥΚΩ), ο οποίος έχει καταστεί ελλειμματικός.

- Advertisement -
Civiltech

Μάλιστα, σύμφωνα με τα ως άνω δημοσιεύματα, τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ που διαχειρίζεται τον ΕΛΥΚΩ, έδειχναν έλλειμμα στο επίπεδο των 300 εκ. €, στο τέλος του 2023. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με το Μηνιαίο Απολογιστικό Δελτίο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ και Αποθήκευσης (ΕΛΑΠΕ) σε συνδυασμό με την υπ’ αριθ. Ε-235/2023 απόφαση του Κλάδου Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ, ο ΕΛΑΠΕ Επικράτειας (ΛΓ1 & ΛΓ2) εμφάνιζε στο τέλος του Δεκεμβρίου 2023 έλλειμμα 196 εκ. €, το οποίο θα περιοριστεί σε 96 εκ. €, αν ληφθεί υπόψη το αναμενόμενο έσοδο από το Πράσινο Τέλος στο πετρέλαιο κίνησης, ύψους περίπου 100 εκ. €.

Εν ολίγοις, οι δύο παραπάνω Ειδικοί Λογαριασμοί, στις αρχές του 2024 εμφάνιζαν έλλειμμα που ανερχόταν στο επίπεδο των 400 εκ. €.

Επειδή, οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ αποτελούν τις βασικές πηγές εσόδων για τους ως άνω ελλειμματικούς Ειδικούς Λογαριασμούς.

Επειδή, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων σε ότι αφορά τη χρέωση ΕΤΜΕΑΡ για το 2024, αποφάσισε τη διατήρησή της στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, ζητώντας όμως από το ΥΠΕΝ να της δοθεί η δυνατότητα να προχωρήσει σε επικαιροποιημένη πρόταση για τη χρέωση μετά το τέλος του 6μηνου του έτους, ανάλογα με την πορεία εσόδων και εξόδων του ΕΛΑΠΕ.

Επειδή, η παραπάνω απόφαση περί μη αύξησης της χρέωσης ΕΤΜΕΑΡ ερείδεται σε δύο βασικές υποθέσεις: α) μέσα στο 2024 θα ανακτηθούν τα οφειλόμενα ποσά από τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες την περίοδο 2019-2021 κατέβαλαν μειωμένες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ, χωρίς ωστόσο να το δικαιούνται, τα ποσά αυτά ανέρχονται σε 215 εκ. € περίπου και β) η μέση τιμή της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος (ΤΕΑ) θα κυμανθεί το 2024 στα 105,35 €/MWh, τη στιγμή που τους πρώτους τρεις μήνες του 2024 απολογιστικά έχει κυμανθεί στα 81,23 €/MWh.

Επειδή, σε ότι αφορά τον ΕΛΥΚΩ, η ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με δημοσιεύματα, φέρεται να έχει γνωμοδοτήσει προς το ΥΠΕΝ τη διατήρηση των χρεώσεων ΥΚΩ στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, ενώ για να καλυφθεί το έλλειμμα χωρίς επιβάρυνση των καταναλωτών, φέρεται να έχει εισηγηθεί να υπάρξει «ένεση» στον ως άνω Λογαριασμό από τον κρατικό προϋπολογισμό, ή εναλλακτικά από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ).

Επειδή, το ΤΕΜ φαίνεται ότι θα αναλάβει, εκτός από τη χορήγηση επιδότησης της τιμολογητέας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας μη οικιακών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας με παροχές ισχύος μέχρι και 35 kVA και το χρηματοοικονομικό κόστος που θα προκύψει από τη ρύθμιση των οφειλών των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.

Επειδή, η κατάσταση θα ήταν εντελώς διαφορετική εάν το 2022 δεν είχαν μεταφερθεί με υπουργικές αποφάσεις από τους ΕΛΥΚΩ και ΕΛΑΠΕ 460 εκατ. και 1,1 δισ. ευρώ αντίστοιχα προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για τη χρηματοδότηση των επιδοτήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος. Ένα συνολικό ποσό δηλαδή άνω του 1,5 δισ. ευρώ που κατευθύνθηκε στις επιδοτήσεις προήλθε από τους ίδιους τους καταναλωτές, που πληρώνουν τις χρεώσεις ΥΚΩ και το ΕΤΜΕΑΡ και που σε άλλη περίπτωση θα μπορούσαν να είχαν μειωθεί.

Επειδή, οι αυξήσεις στα τέλη χρήσης των δικτύων του ρεύματος φαίνεται πως δεν έχουν τέλος, αφού με πρόσφατη απόφασή της η ΡΑΑΕΥ, ενέκρινε την έκτακτη αναθεώρηση του επιτρεπόμενου εσόδου του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2023-25, με τρόπο κατά τον οποίο το 2025 θα έχει αυξηθεί σωρευτικά πάνω από 56% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022, οδηγώντας προφανώς και σε αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Επειδή, από όλα τα παραπάνω είναι εμφανές ότι οι πολιτικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί έως σήμερα αναφορικά με τη χρηματοδότηση των επιδοτήσεων ή/και τον υπολογισμό των ρυθμιζόμενων χρεώσεων δεν βασίζονται σε έναν συνεκτικό προγραμματισμό αλλά λαμβάνονται συγκυριακά και με βασική αρχή την κοινωνικοποίηση του κόστους.

Επειδή, οι καταναλωτές δεν είναι σε θέση να αντέξουν επιπλέον επιβαρύνσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Πώς θα αντιμετωπιστεί το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΥΚΩ;
  2. Η ΡΑΑΕΥ παρακολουθώντας την εξέλιξη των εισροών-εκροών του ΕΛΑΠΕ, και εξετάζοντας ιδίως τη διαμόρφωση του ύψους των κρίσιμων παραμέτρων προσδιορισμού αυτών, όπως είναι η μέση τιμή της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος (ΤΕΑ) – η οποία στο πρώτο τρίμηνο του έτους είναι κατά 22% χαμηλότερη από την συντηρητική εκτίμηση του ΔΑΠΕΕΠ – θεωρεί ότι στο τέλος του 2024 το έλλειμμα θα έχει περιοριστεί;
  3. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ολοκλήρωση των εκκρεμών εκκαθαρίσεων των Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων, των ετών 2019 και έκτοτε, οι οποίες όφειλαν να είχαν ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τις αποκλειστικές προθεσμίες που προσδιορίζονται στην υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/108553/2053 Απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας;
  4. Τα έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) σε ποιες δράσεις θα κατευθυνθούν τα επόμενα δύο έτη 2024 και 2025;
  5. Θα υπάρξει θεσμική ρύθμιση που να υποχρεώνει στη μόνιμη και με περιοδικό τρόπο δημοσιοποίηση των εισροών και εκροών του ΤΕΜ;

Και παρακαλώ για την ενημέρωση της Βουλής να κατατεθούν:

α) Η εισήγηση της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., ως μοναδικού Διαχειριστή του ειδικού λογαριασμού των ΥΚΩ, του ν. 4001/2011 (Α’ 179), και

β) η γνώμη της ΡΑΑΕΥ, σχετικά με τα στοιχεία και τις εκτιμήσεις του ετήσιου οικονομικού αποτελέσματος του ειδικού λογαριασμού Υ.Κ.Ω για τα έτη 2023 και 2024.

Ο Ερωτών Βουλευτής

Φραγκίσκος Παρασύρης

3DR Engineering
Kostal Solar
Belimo
Sungrow

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες