back to top
spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

ΟΣΕ: Η μεγάλη ληστεία του τρένου συμβαίνει κάθε μέρα

NanoDomi
Bosch

Στη διάρκεια του 2022 οι κλοπές καλωδίων χαλκού τριπλασιάστηκαν στους βελγικούς σιδηροδρόμους, ενώ σε ολόκληρη την Ευρώπη σημειώνονται καθημερινά πολύωρες καθυστερήσεις δρομολογίων λόγω της δράσης των κυκλωμάτων παράνομης διακίνησης μετάλλων. Προηγούμενες διοικήσεις του ΟΣΕ είχαν εκτιμήσει την ετήσια ζημία του οργανισμού από τις κλοπές υλικών στα 15-20 εκατ. ευρώ, ενώ ανυπολόγιστες είναι οι ζημιές από τις καθυστερήσεις και την ταλαιπωρία επιβατών και πληρωμάτων αμαξοστοιχιών.

- Advertisement -

Όλοι οι ισχυροί σιδηροδρομικοί οργανισμοί προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να περιορίσουν τα κρούσματα με αξιοποίηση διάφορων τεχνολογιών, όπως εξελιγμένες κάμερες και αισθητήρες με βάση το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT), ειδικά υλικά (π.χ. σπρέι και υγρά) που επιτρέπουν τη συλλογή αποτυπωμάτων και άλλων στοιχείων των δραστών στα σημεία κλοπής καλωδίων ή εξοπλισμού κ.λπ.

Κάποιοι άλλοι έχουν θέσει ως στόχο την αντικατάσταση των καλωδίων χαλκού με καλώδια από αλουμίνιο, που έχει χαμηλότερη αξία για τα παράνομα κυκλώματα. Το πρόβλημα είναι χειρότερο στην Ελλάδα, καθώς ο ΟΣΕ δεν διαθέτει ούτε τις στοιχειώδεις άμυνες απέναντι στα αδίστακτα κυκλώματα, τα οποία, στην περίπτωση που δικτύου που έχει σταματήσει να λειτουργεί, ξήλωσαν ακόμα και τις σιδηροτροχιές! Η αδυναμία συντήρησης λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό και της πολυετούς αδυναμίας απανωτών διοικήσεων να προχωρήσουν σε εναλλακτικές λύσεις, όπως η συνεργασία με ιδιώτες (κάτι που επιχειρεί να κάνει η σημερινή κυβέρνηση, με τρεις διαγωνισμούς ΣΔΙΤ που καλύπτουν το σύνολο του δικτύου), είναι το κερασάκι στην τούρτα της απαξίωσης.

- Advertisement -
Olympic Engineering

Σε αρκετές χώρες της Ευρώπης έχει γίνει πιο αυστηρή η νομοθεσία για την παράνομη διακίνηση σκραπ π.χ., με την υποχρέωση να γίνεται μέσω τράπεζας κάθε συναλλαγή, με πιστοποίηση χυτηρίων κ.λπ. Όμως τα κυκλώματα είναι προς το παρόν ανίκητα, καθώς βρίσκουν παραθυράκια για εξαγωγές των πολύτιμων υλικών που ξηλώνουν, από τα χάλκινα καλώδια των σιδηροδρόμων μέχρι τους καταλύτες. Στην Ελλάδα, ειδικά, τα κυκλώματα λειτουργούν σε κοινή θέα, καθώς οργώνουν πόλεις και χωριά 24 ώρες το 24ωρο, ενώ οι διωκτικές Αρχές αδυνατούν να εντοπίσουν τα παράνομα (ή νόμιμα…) χυτήρια που χρησιμοποιούν για να μετατρέψουν τα κλεμμένα μέταλλα σε εμπορεύσιμο προϊόν που διοχετεύεται στην ελληνική και τη διεθνή αγορά.

Από μια πρόχειρη αναζήτηση στο Διαδίκτυο εντοπίζεται πλήθος εταιρειών που υποστηρίζουν πως οι δικές τους τεχνολογικές λύσεις έχουν μειώσει τα κρούσματα κλοπών καλωδίων και άλλου εξοπλισμού στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους. Μια εταιρεία διαφημίζει μια τεχνολογία ειδικού σπρέι και υγρού, με το οποίο καλύπτονται καλώδια και εξοπλισμός, ώστε να εντοπίζονται εύκολα δακτυλικά αποτυπώματα και άλλα στοιχεία των δραστών. Όπως αναφέρει, με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας η βρετανική NetworkRail μείωσε κατά 89% τα κρούσματα κλοπής καλωδίων στα σημεία που εγκαταστάθηκε. Μια άλλη εταιρεία προτείνει ειδικές κάμερες ασφαλείας, οι οποίες ξεκινούν να μεταδίδουν βίντεο μόλις εντοπίζεται μια παράνομη είσοδος εντός του σιδηροδρομικού δικτύου.

Στη Βρετανία, επίσης, ο διαχειριστής του δικτύου προωθεί τεχνολογικές λύσεις που απαιτούν λιγότερα καλώδια. Για παράδειγμα, εγκαθιστά συστήματα σηματοδότησης που απαιτούν δύο χάλκινα καλώδια αντί για τρία, μειώνοντας την ποσότητα χαλκού κατά 33%. Η βελγική Infrabel, που διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο του Βελγίου, ανακοίνωσε προ ημερών πως οι κλοπές καλωδίων αυξήθηκαν πέρυσι κατά 300% σε σύγκριση με το 2021. Παρά τη δεκαετή προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος, τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, παραδέχθηκε η διοίκηση της εταιρείας. Ένα από τα μέτρα είναι η αντικατάσταση των χάλκινων καλωδίων με καλώδια από αλουμίνιο, για το οποίο υπάρχει μικρότερη ζήτηση. Επιπλέον, θάβει τα καλώδια όλο και βαθύτερα, αλλά αυτό δημιουργεί ταυτόχρονα καθυστερήσεις για τα συνεργεία συντήρησης.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε στο Βέλγιο πως θα αυξηθούν οι περιπολίες αστυνομικών στο δίκτυο από ειδική μονάδα. Στην Ελλάδα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτης, ανακοίνωσε προ ημερών πως θα γίνουν πιο αυστηρές οι ποινές για κλοπές και βανδαλισμούς στο δίκτυο μεταφορών. Αρκετοί, βέβαια, αναρωτιούνται πώς θα λυθεί το πρόβλημα όταν κανείς δεν βλέπει τα παράνομα χυτήρια, τους παράνομους «μαντράδες» και τους παράνομους συλλέκτες, που ξηλώνουν καθημερινά από τα καλώδια του ΟΣΕ μέχρι τους καταλύτες αυτοκινήτων, ακόμα και σε πιλοτές πολυκατοικιών.

Φώτης Κόλλιας

powergame.gr

Fibran
Katoikia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες