spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

Τι δείχνουν οι πρώτες αιτήσεις της β’ φάσης του «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Nanodomi
Bosch

Αισιόδοξα τα μηνύματα της πρώτης βδομάδας που «τρέχουν» οι αιτήσεις στη β’ φάση του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με το ενδιαφέρον να είναι ήδη αυξημένο κατά 32,5% συγκριτικά με τον προηγούμενο κύκλο. Μάλιστα, παρατηρείται αύξηση του ποσοστού αιτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ στον πρώτο κύκλο του προγράμματος το ενδιαφέρον για αυτοκίνητα ήταν απογοητευτικά υποτονικό.

- Advertisement -
Olympic Engineering

Πηγές του ΥΠΕΝ τονίζουν πως με τις μεταβολές που έγιναν στο πρόγραμμα επιδοτήσεων είναι ήδη εμφανής η αύξηση του ποσοστού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις προτιμήσεις των πολιτών. Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι 50 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω το 2023.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα σε αυτή την εβδομάδα, δηλαδή από την Πέμπτη 28 Ιουλίου έως και χθες, έχουν ήδη υποβληθεί 2.650 αιτήσεις, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του πρώτου κύκλου οι αιτήσεις έφθαναν περίπου τις 2.000. Παράλληλα, φαίνεται πώς προχωράει ταχύτερα πλέον και η διαδικασία της αξιολόγησης των αιτήσεων, καθώς ήδη έχουν αξιολογηθεί περί το 33,5% όσων έχουν υποβληθεί.

- Advertisement -
Civiltech

Για να αντιληφθεί κανείς τη βελτίωση των χρόνων στο κομμάτι αυτό, είναι ενδεικτικό πως στον α’ κύκλο του προγράμματος είχαν πρώτα συγκεντρωθεί υπερδιπλάσιες αιτήσεις, περί τις 5.500, πριν ξεκινήσουν να αξιολογούνται. Το ζήτημα αυτό είχε προκαλέσει «πονοκέφαλο» σε πολίτες και ΥΠΕΝ καθώς, ενώ υπήρχε ισχυρό ενδιαφέρον, δεν ολοκληρώνονταν οι αγορές μιας και καθυστερούσαν πολύ να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι και οι εγκρίσεις, οδηγώντας τελικά το ΥΠΕΝ στο να αυξήσει το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολείται στο κομμάτι αυτό. 

«Στροφή» στα αυτοκίνητα

Ο πρωταγωνιστής του προηγουμένου κύκλου, τα ηλεκτρικά ποδήλατα, διατηρούν ακόμα την κυριαρχία τους καλύπτοντας το 38% των συνολικών αιτήσεων έως σήμερα. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό είναι εμφανώς πεσμένο από το σχεδόν 70% που έφθασε στον προηγούμενο κύκλο.

Το ποσοστό που έχασαν τα ποδήλατα μοιράστηκε, καθώς φαίνεται, στα δίκυκλα που φθάνουν για την ώρα στο 30% από 21% και τα αυτοκίνητα που από μόλις 10% φθάνουν τώρα το 25%. Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι στον κύκλο αυτό τα αυτοκίνητα αφορούσαν συνολικά ιδιωτικά, επαγγελματικά και ταξί.

Όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, στην πρώτη φάση του προγράμματος δεν υπήρχαν πολλά διαθέσιμα μοντέλα, σε αντίθεση με σήμερα, ενώ ο κλάδος των ταξί δεν βρήκε δελεαστική την επιδότηση των 6.000 ευρώ για αλλαγή αυτοκινήτου με νέο ηλεκτρικό.

Σε αυτή τη φάση τα ταξί δεν εντάσσονται σε αυτό το πρόγραμμα, ενώ αναμένεται νέο πρόγραμμα, ειδικά για αυτή την κατηγορία επαγγελματιών οδηγών ύψους 40 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί με ηλεκτρικά οχήματα και προβλέπει επιδότηση 22.500 ευρώ, αυξημένη σημαντικά από την προηγούμενη που έφθανε στα 10.500 ευρώ.

Η εικόνα που έχει ήδη το ΥΠΕΝ είναι ότι οι οδηγοί έχουν ήδη δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για ένταξη στο πρόγραμμα όταν αυτό είναι δυνατόν, εκφράζοντας, ωστόσο επιφυλάξεις για το κομβικό ζήτημα της φόρτισης των οχημάτων με δεδομένη την έλλειψη σχετικών υποδομών.

Σε κάθε περίπτωση, στόχος στον β’ κύκλο του Κινούμαι Ηλεκτρικά είναι να ενισχυθεί σημαντικά το κομμάτι του αυτοκινήτου που δεν είχε σημειώσει καλά αποτελέσματα στον προηγούμενο, που συνολικά κατέγραψε απορρόφηση μόλις 20 εκατ. ευρώ και 18.808 αιτήσεις.

Παράλληλα, δειλά σημάδια κινητικότητας παρουσιάζει και το κομμάτι των μικροαυτοκινήτων, που για την ώρα καλύπτει το 4,5% των αιτήσεων. Πρόκειται για οχήματα που ταξινομούνται σαν δίκυκλα και μάλιστα δεν χρειάζονται ειδικό φορτιστή, αλλά μπορούν να φορτιστούν και σε συμβατική πρίζα σπιτιού. Για αυτά, που έχουν μέσο κόστος περί τα 8.000 ευρώ, η επιδότηση φτάνει έως το 30% στα 3.000 ευρώ.

Περιορισμένη η συμμετοχή των εταιρειών

Απόλυτη είναι, σε αυτή την πρώτη εβδομάδα η κυριαρχία των ιδιωτών στις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί με μόνο ένα 10% να προέρχονται από εταιρείες, που μεταφράζεται σε 230 εταιρείες. Πηγές του ΥΠΕΝ σημειώνουν πως πρόκειται για μία καλή αρχή, καθώς εν μέσω της τουριστικής περιόδου οι εταιρείες στις οποίες στοχεύει κυρίως το πρόγραμμα δεν έχουν αρχίσει να υποβάλουν ακόμα τις αιτήσεις τους. Όπως σημειώνουν, για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις για την ενοικίαση οχημάτων «είναι στα κόκκινα», καθώς τρέχει ακόμα η τουριστική κίνηση και δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει να εκδηλώνουν σχετικό ενδιαφέρον.

Oι επιδοτήσεις στον νέο κύκλο

Αναλυτικά για τα φυσικά πρόσωπα τα κίνητρα έχουν ως εξής:

  • Επιδότηση 30% επί της λιανικής τιμής προ φόρων για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ.
  • Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς.
  • Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 500 ευρώ.
  • Επιπλέον επιδότηση 1000 ευρώ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑΜΕΑ.
  • Επιπλέον επιδότηση 1000 ευρώ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1000 ευρώ για 3 εξαρτώμενα τέκνα, και επιπλέον 1000 ευρώ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4000 ευρώ).
  • Επιπλέον 1000 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
  • Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρία πώλησης.
  • Επιδότηση έως 40% και με μέγιστο ποσό τις 3.000 για την αγορά δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως L7e (επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα και τα μικροαυτοκίνητα).
  • Eπιδότηση ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e έως 20% και με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.
  • Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.

Αντίστοιχα για τις επιχειρήσεις τα κίνητρα είναι:

  • Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ από 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ από 21 οχήματα και πάνω.
  • Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 400 ευρώ ανά σημείο επαναφόρτιση.
  • Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.
  • Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς για 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση και έως 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και πάνω αντίστοιχα.
  • Επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
  • Επιδότηση 30% και με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) από 1 μέχρι 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και άνω αντίστοιχα.

Χριστίνα Ζαφειρούλη

businessdaily.gr

3DR Engineering
Kostal Solar
Belimo
Sungrow

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες