spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

Μάχη κατασκευαστών για την παραχώρηση της Αττικής Οδού

Nanodomi
Bosch
Ariston

Στην μάχη για το φιλέτο της παραχώρησης της Αττικής Οδού, που προετοιμάζεται και αναμένεται να τρέξει μέσα στους επόμενους μήνες, ρίχνονται ελληνικοί και ξένοι κατασκευαστικοί Όμιλοι.

- Advertisement -

Το υψηλό ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί θεωρείται δεδομένο καθώς η Αττική Οδός αποτελεί ένα από τους πλέον προσοδοφόρους οδικούς άξονες που τον διασχίζουν εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθε χρόνο.

Είναι ενδεικτικό ότι στο πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου ύψους 892,3 εκατ. και 105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ύψους 30 εκατ.

- Advertisement -
Olympic Engineering

Για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα και  134,0 εκατ. σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA).

Επιπλέον στο πρώτο τρίμηνο της χρήσης, η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε 30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους 193 εκατ. και 18,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ύψους 40 εκατ.

Ο διαγωνισμός

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού – όπου η σύμβαση λήγει το 2024 – έχει ξεκινήσει να προετοιμάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά είναι πολλά τα θέματα που θα πρέπει να διευκρινιστούν.

Όπως για παράδειγμα αν στην σύμβαση παραχώρησης θα ενταχθούν και επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου. Επίσης ποια θα είναι η συμμετοχή του Δημοσίου (επί ποσοστού) στα ακαθάριστα κέρδη του αυτοκινητοδρόμου, όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις.

Όσον αφορά το τίμημα, παράγοντες που εμπλέκονται στην διαδικασία εκτιμούν ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ ο χρόνος παραχώρησης θα κυμανθεί περί τα 30 έτη.

Εν αναμονή του πορίσματος

Σε εκκρεμότητα παραμένει την ίδια στιγμή η διερεύνηση σημαντικών οικονομικών και τεχνικών παραμέτρων οι οποίες αφορούν στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, την οποία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναθέσει στην εταιρεία Hill International.

Μεταξύ των θεμάτων που θα εξετάσει ο σύμβουλος είναι κατά πόσο έχουν τηρηθεί οι προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης που αφορούν στη μέση απόδοση μετοχικού κεφαλαίου (ROE) επί της ίδιας συμμετοχής των επενδυτών και η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 11,6%. Ο έλεγχος θα διεξαχθεί προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η σύμβασης παραχώρησης πρέπει να λήξει νωρίτερα από τον Οκτώβριο του 2024.

Υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος με το οποίο συνομίλησε το Capital.gr άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, στην περίπτωση που το πόρισμα του συμβούλου αποφανθεί ότι η σύμβαση θα έπρεπε να έχει λήξει νωρίτερα (από το 2024), τότε θα ζητηθούν πίσω τα χρήματα από την Αττική Οδό.

Και το πιο πιθανό είναι στην περίπτωση μίας τέτοιας εξέλιξης η υπόθεση να λυθεί στις δικαστικές αίθουσες, όπως σημειώνει.

Επιπλέον ο τεχνικός σύμβουλος θα εξετάσει και τα εξής:

-Το χρόνο κατά τον οποίο πραγματοποιήθηκε βαριά συντήρηση στον αυτοκινητόδρομο και να προχωρήσει σε αποτίμηση του ύψους των δαπανών.

– Το κόστος των εργασιών βαριάς συντήρησης που έχουν ήδη υλοποιηθεί, των έργων που θα πραγματοποιηθούν έως τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης και εκείνων που θα γίνουν κατά τη διετή περίοδο εγγύησης μετά από τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης.

-Το κόστος της βαριάς συντήρησης που ενδεχομένως να χρειαστεί για πέντε έτη μετά από τη λήξη της περιόδου εγγύησης.

-Το προβλεπόμενο κόστος για τη συντήρηση του έργου για χρονικό διάστημα δύο ετών μετά από τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, αλλά και για την εγκατάσταση συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας. Όπως προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Αττικής Οδού και Δημοσίου, κατά την τελευταία τριετία της περιόδου παραχώρησης ο ανάδοχος  είναι υποχρεωμένος να προβεί σε αντικατάσταση όλων των πεπαλαιωμένων συστημάτων που αναφέρονται στη ρύθμιση/έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων και να εγκαταστήσει νέα συστήματα σύγχρονης τεχνολογίας της αποδοχής του Δημοσίου.

– Να υπολογίσει το κόστος έκτακτων δαπανών που έχουν ενταχθεί στο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

Της Ελένης Μπότα

capital.gr

Fibran
Katoikia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες