spot_img
Civiltech
Civiltech
spot_img

Πόσο βαθύ είναι το στόρι της ανάκαμψης στις κατασκευές;

Nanodomi
Bosch
Ariston

Αυτή η περίοδος πριν από περίπου 15 χρόνια, για τους μικρομετόχους των κατασκευαστικών εταιριών ήταν η πιο «φορτωμένη», καθώς από τη μία γενική συνέλευση έβγαιναν, στην άλλη έμπαιναν.

- Advertisement -

Ηταν τόσες πολλές οι τεχνικές εταιρείες με σημαντικό ανεκτέλεστο που ολόκληρος ο Ιούνιος αφιερώνονταν στις εξελίξεις και τα νέα των εισηγμένων στις κατασκευές.

Ύστερα ήρθε το μνημόνιο και η κατάρρευση των κατασκευών που έφεραν αλυσιδωτά λουκέτα στις τεχνικές εταιρίες με αποτέλεσμα να μείνει ζωντανός ένας μονοψήφιος αριθμός παικτών.

- Advertisement -

Λόγω των τελευταίων θετικών εξελίξεων με την ολοκλήρωση της δημοπράτησης της γραμμής 4 του μετρό, την έναρξη υλοποίησης ορισμένων οδικών έργων και τις προοπτικές που δημιουργούν τα κεφάλαια του ταμείου Ανάκαμψης, το κλίμα έχει βελτιωθεί.

Ωστόσο, η κατάσταση δημιουργεί κατά βάση συγκρατημένη αισιοδοξία και γι’αυτό, όλοι πλέον, οι τεχνικοί όμιλοι «ποντάρουν» στη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου τους, ώστε να αποφύγουν τις επιπτώσεις της κυκλικότητας των κατασκευών.

Είναι κοινό μυστικό στην αγορά ότι ο Γιώργος Περιστέρης, ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε μιλήσει, πρώτος, για διαφοροποίηση του μίγματος του χαρτοφυλακίου των έργων του, υλοποιώντας σημαντικές επενδύσεις στην ενέργεια και τις παραχωρήσεις που συνδέονται με εξασφαλισμένες χρηματοροές.

Η αποφυγή της κυκλικότητας των κατασκευών υπήρξε κεντρικός πυλώνας του σχεδίου αναδιάρθρωσης της Ελλάκτωρ, για την Άβαξ αποτελεί προτεραιότητα η ενέργεια, τα ΣΔΙΤ, οι παραχωρήσεις και τα έργα δικτύων, ενώ και η Intrakat δίνει έμφαση στα αιολικά έργα.

Τι σημαίνει αυτή η αλλαγή στρατηγικής; Ότι η κατεύθυνση είναι διαφορετική στον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς, όπως συνηθίζει να αναφέρει κορυφαίος παράγοντας του χώρου, τα μεγάλα έργα υποδομής έχουν, πια, ολοκληρωθεί.

Τα νέα έργα

Τα επόμενα μεγάλα έργα, τα οποία θα χρειαστούν χρόνο για να ωριμάσουν περιλαμβάνουν την Εγνατία Οδό, όπου όμως, μιλάμε για παραχώρηση της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του δρόμου και για την υλοποίηση σημαντικών εργασιών συντήρησης. Σημειωτέον ότι ποσοστό μεγαλύτερο από 50% της Εγνατίας παραδόθηκε στην κυκλοφορία την άνοιξη του 2009, με το υπόλοιπο τμήμα να έχει αποπερατωθεί πριν από το 2004.

Σε όρους λοιπόν, κατασκευαστικού ανεκτέλεστο, το σημαντικότερο έργο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), που θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία και θα έχει συνολικό μήκος σχεδόν 300 χιλιόμετρα. Θα έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Το συγκεκριμένο έργο που θα δημοπρατηθεί σε τρία διαφορετικά κομμάτια θα λειτουργήσει ως σημαντική ένεση τόνωσης του ανεκτέλεστου των αναδόχων.

Σιδηροδρομικά έργα ύψους 3,3 δισ. ευρώ σχεδιάζει να δημοπρατήσει η ΕΡΓΟΣΕ, με τα βασικότερα να περιλαμβάνουν τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κορωπί-Λαύριο, τη γραμμή Ρίο-Πάτρα και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες Ξάνθης. Βέβαια, η ώρα της ανάδειξης αναδόχου θα καθυστερήσει αρκετά, μιας και θα πρέπει τα συγκεκριμένα έργα να ωριμάσουν.

Επίσης, η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Αττική οδό και τον ΠΑΘΕ θα μπορούσε να προσφέρει κατασκευαστικό αντικείμενο.

Επιπλέον, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω του οποίου έχει επιλεγεί, ήδη, σειρά έργων (από τα οποία τα περισσότερα αναφέρθηκαν νωρίτερα), δημιουργούν καλύτερες προοπτικές.

Ωστόσο, λίγοι θα αμφισβητούσαν ότι τα νέα έργα υποδομών δεν είναι…άπειρα, αφού οι λεγόμενοι δρόμοι ανάπτυξης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε-65), ολοκληρώθηκαν μόλις πριν από λίγα χρόνια, μεγάλα projects, όπως το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και η Γέφυρα Χ. Τρικούπη έχουν υλοποιηθεί, και  τα εργοτάξια στήνονται, ήδη, στη γραμμή 4 του Μετρό.

Έτσι, σε πρώτη γραμμή βρίσκονται τα έργα ΣΔΙΤ, με το υπουργείο Υποδομών να έχει δρομολογήσει 18 έργα – ΣΔΙΤ 3,7 δισ. ευρώ, σε όλους τους τομείς (κτιριακά, υδραυλικά, ύδρευσης, οδικά) με στόχο οι διαγωνισμοί τους να «τρέξουν» μέχρι το τέλος του 2021.

Έμφαση δίνεται και στη διεκδίκηση υπο- έργων στο πλαίσιο της ανάπλασης του Ελληνικού, όπου αναμένεται ότι όλες οι κατασκευαστικές εταιρίες θα συμμετάσχουν.

Οι παίκτες

Με τα δεδομένα αυτά,  καλύτερα τοποθετημένη εμφανίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ανεκτέλεστο που αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ και με την εταιρεία να πρόκειται να αναλάβει εξ ολοκλήρου την ανάπτυξη του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό.

Ακολουθεί η Άβαξ με ανεκτέλεστο 2 δισ. ευρώ που έχει ενισχυθεί λόγω της γραμμής 4 του Μετρό, ενώ στην Τρίτη θέση βρίσκεται η Ελλάκτωρ, η οποία με ανεκτέλεστο 1,7 δισ. ευρώ, βρίσκεται στην αναζήτηση επιπρόσθετου κατασκευαστικού αντικειμένου.

Τέλος, η Intrakat διαθέτει ανεκτέλεστο 380,9 εκατ. και προς υπογραφή έργα άνω των 220 εκατ. ευρώ.

Γιώργος Μίχας

liberal.gr

Fibran
Katoikia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΗ ΑΡΘΡΩΝ

3ο Συνέδριο Πυροπροστασίας Κατασκευών
Verde.Tec 2024
13ο ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΠΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Newsletter

Close Popup

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής). Παρέχουν χαρακτηριστικά, τα οποία σας βοηθούν έτσι ώστε να μη χρειάζεται να καθορίζετε τις επιλογές σας κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο. Οι πληροφορίες που συλλέγουν αυτά τα cookies είναι ανώνυμες και δεν είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν την δραστηριότητα της περιήγησής σε άλλους ιστότοπους.

Preferences
Τα λειτουργικά cookies παρακολουθούν την σωστή λειτουργία του ιστότοπου μας και επιτρέπουν στον ιστότοπο να θυμάται τις επιλογές που κάνετε (π.χ. προτιμήσεις γλώσσας ή περιοχής).
  • _at_cm_hide

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Save
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες