Σε τραπεζικό δανεισμό ύψους έως 2,5 δισ. ευρώ προσανατολίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία αναδείχθηκε ως ο επικρατέστερος πλειοδότης για τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού έναντι 3,27 δισ. ευρώ, με το υπόλοιπο ποσό να καλύπτεται από ιδία κεφάλαια.
Όπως αναφέρουν στο Capital.gr ανώτατες τραπεζικές πηγές, η σύνθεση των τραπεζών που θα συμμετέχουν στο κοινοπρακτικό δάνειο βρίσκεται ακόμη υπό διαμόρφωση και αναμένεται να περιλαμβάνει τόσο συστημικές όσο και μη συστημικές τράπεζες.
Σύμφωνα με τα σχέδια που βρίσκονται σήμερα στο τραπέζι, εκτός από την Τράπεζα Πειραιώς -που θα είναι ο leader του δανείου-, με ισόποσο μερίδιο αναμένεται να συμμετέχουν επίσης η Eurobank και η Εθνική Τράπεζα, ενώ πιθανή είναι και η συμμετοχή μη συστημικών τραπεζών όπως η Attica Bank και η Optima Bank με μικρότερα ποσά.
Η διάρκεια του δανείου εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 20 έτη και το περιθώριο δανεισμού να μην υποχωρήσει κάτω από τις 200 μονάδες βάσης δεδομένης της μεγάλης διάρκειάς του.
Αρμόδιες τραπεζικές πηγές, πάντως, διευκρινίζουν στο Capital.gr ότι ακόμη δεν έχει “κλειδώσει” η συμφωνία χρηματοδότησης μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και των τραπεζών, καθώς τόσο οι όροι της δανειακής σύμβασης όσο και η ακριβής σύνθεση των πιστωτών που θα μετέχουν στο κοινοπρακτικό δάνειο βρίσκονται υπό διαμόρφωση.
Το πρώτο βήμα είναι το ύψος και οι όροι της χρηματοδότησης να εγκριθούν από τις Επιτροπές Πιστοδοτήσεων κάθε τράπεζας αφού αξιολογηθεί ο πιστωτικός κίνδυνος της χορήγησης. “Στην παρούσα φάση αξιολογούμε το project όπως το κέρδισε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ώστε να προχωρήσουμε στις απαραίτητες εγκρίσεις μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση”, αναφέρει υψηλόβαθμη πηγή μίας εκ των εμπλεκόμενων συστημικών τραπεζών.
Η συμμετοχή στο κοινοπρακτικό δάνειο-μαμούθ αποτελεί κρίσιμο στοίχημα των συστημικών τραπεζών για το 2024 καθώς, με μία μόνο κίνηση, καθένας από τους τρεις πιστωτές θα αυξήσει τα υπόλοιπα των χορηγήσεων κατά 700 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.
Η επίδραση αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική εάν αναλογιστεί κανείς ότι η πιστωτική επέκταση στην αγορά των corporate δανείων το 2023 στη χώρα δεν ξεπέρασε το 1,6 δισ. ευρώ. Δεδομένου δε ότι οι συνθήκες ακραίας νομισματικής σύσφιξης αναμένεται να διατηρηθούν και για κάποιους -τουλάχιστον- μήνες του 2024, το δέλεαρ της συμμετοχής για τις τράπεζες είναι σημαντικό.
Άγνωστος παραμένει, ωστόσο, ο χρόνος εκταμίευσης του κοινοπρακτικού δανείου καθώς τα επιτόκια-ρεκόρ, τα οποία ξεπερνούν σήμερα στα corporate δάνεια το 5,5%-6,0%, ενδέχεται να αποθαρρύνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να προχωρήσει άμεσα στη σύναψη δανειακής σύμβασης.
Εν όψει, μάλιστα, της αναμενόμενης αποκλιμάκωσης των επιτοκίων της ΕΚΤ εντός του δευτέρου ή τρίτου τριμήνου του επόμενου έτους, δεν αποκλείεται ο κατασκευαστικός όμιλος να καθυστερήσει αρκετούς μήνες την υπογραφή της σύμβασης με τις τράπεζες.
Της Βάσως Αγγελέτου