Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων του Γάλλου προέδρου, Εμανουέλ Μακρόν, για την ανοικοδόμηση μιας «οικολογίας αλά γαλλικά», όπως την παρουσίασε χθες, ενώπιον των υπουργών του.
Ωστόσο το πράσινο σχέδιο Μακρόν δεν είναι τόσο φιλόδοξο όσο είχε αρχικά παρουσιαστεί, καθώς ανακοινώθηκε με περικοπές, προκειμένου να λειάνει αντιδράσεις σχετικά με το αυξημένο κόστος της πράσινης μετάβασης ενόψει και των ευρωεκλογών που αξιοποιούνται από “δεξιές λαϊκίστικές” αντιπολιτευτικές δυνάμεις.
Χαρακτηριστικά ανέβαλε εκ νέου το κλείσιμο των δύο τελευταίων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, ενώ μείωσε και τον προϋπολογισμό σε πράσινα κονδύλια
«Αγαπάμε το αυτοκίνητο, και εγώ το λατρεύω» είπε χαρακτηριστικά στην ομιλία του για το πράσινο σχέδιο που παρουσίασε . «Το θέμα είναι πως θα πεισθούν τα νοικοκυριά να εγκαταλείψουν τα παλιά τους θερμικά αυτοκίνητα και να στραφούν στα υβριδικά και κυρίως τα ηλεκτρικά».
«Η στροφή θα πρέπει να γίνει με ευφυή τρόπο» πρόσθεσε, δηλαδή «να μην εξαρτώμαστε πλέον από τις εισαγωγές από Κίνα και Αμερική, αλλά να παράγουμε οχήματα και μπαταρίες στο σπίτι μας». Μίλησε για «επαναβιομηχανοποίηση της Γαλλίας μέσω της Οικολογίας», και σαν πρώτο στοιχείο ανήγγειλε τη δημιουργία τεσσάρων εργοστασίων για μπαταρίες, που είναι σε εξέλιξη.
Leasing για ηλεκτρικά οχήματα…
Η άλλη αναζήτηση, αφορά στα μέσα βοήθειας των χαμηλόμισθων για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ο Εμανουέλ Μακρόν πρότεινε να αντιμετωπισθεί, μέσω ενός συστήματος χρονομίσθωσης γνωστής ως leasing, με 100 ευρώ το μήνα.
Η σύμβαση γίνεται για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα και στο τέλος ο ενοικιαστής μπορεί να διαλέξει εάν θα αγοράσει το όχημα ή όχι. Στο «leasing – αλά γαλλικά» υπάρχει μια σημαντική δέσμευση: Ισχύει μόνο για τα γαλλικά ή ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Τα πρώτα μοντέλα θα είναι έτοιμα αρχές του 2024. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το 2030 το 15% των αυτοκινήτων στη Γαλλία αναμένεται να είναι ηλεκτρικά.
Ο Εμανουέλ Μακρόν ανέβαλε εκ νέου το κλείσιμο των δύο τελευταίων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, που προβλεπόταν για το 2022. Ο νέος στόχος είναι να γίνεται πλέον η καύση με βιομάζα, μετατροπή που υπόσχεται να ολοκληρώσει πριν το 2027.
Ανακοίνωσε μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, αλλά παράλληλα απέφυγε αντιδημοφιλείς πολιτικές όπως να απαγορευτούν οι λέβητες αερίου. Η Γαλλία θα αποχωρήσει από τον άνθρακα το 2027, είπε, αλλά απομακρύνεται από τον προηγούμενο στόχο του 2022 λόγω της λιγότερης πυρηνικής παραγωγής.
Οπισθοχώρηση…
Μαζί με ένα πακέτο 7 δισ. ευρώ για την τόνωση των πράσινων επενδύσεων, 700 εκατ. ευρώ προορίζονταν για τα τοπικά τρένα στοχεύοντας στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές — αλλά αυτό το ποσό είναι χαμηλότερο από τα περίπου 800 εκατ. ευρώ που είχαν αρχικά υπολογισθεί.
Οι περικοπές αυτές είναι άλλο ένα σημάδι φόβου ότι το κόστος της πράσινης μετάβασης δίνει πυρομαχικά στα δεξιά λαϊκιστικά κόμματα καθώς το μπλοκ των 27 κρατών της ΕΕ πάει προς εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Ιούνιο, σχολιάζει το Bloomberg.