Πόσο πράσινες είναι τελικά οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
Ένα ερώτημα επίκαιρο καθώς η ηλεκτρική κινητικότητα κερδίζει έδαφος.
Περισσότερο από τα ορυκτά καύσιμα, είναι μια πρώτη απάντηση, όμως υπάρχουν επιμέρους ζητήματα, όπως οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εξόρυξης του λιθίου και άλλων πρώτων υλών, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οι κατηγορίες για παιδική εργασία στα ορυχεία κοβαλτίου, το υψηλό ενεργειακό κόστος για την παραγωγή τους, και το ποσοστό ανακυκλωσιμότητας, που είναι κάτω από 10%.
«Η ανακύκλωση των υλικών στις μπαταρίες αυτή τη στιγμή δεν ενδιαφέρει ούτε τους υπεύθυνους ανακύκλωσης ούτε τους κατασκευαστές, διότι είναι πολύ φθηνότερη η εξαγωγή παρθένων υλικών από την ανακύκλωσή τους», σχολιάζει η σύμβουλος Ρίτα Τεντέσκο της ΜΚΟ ECOS.
Με στόχο να μειωθεί ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της παραγωγής και απόρριψης μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Stardust, μια ισπανική εταιρεία επισκευάζει μπαταρίες αυτοκινήτων για να αποθηκεύει ηλιακή ενέργεια από φωτοβολταϊκά πάνελ.
«Η γήρανση των μπαταριών μας ήταν πολύ καλύτερη από την αναμενόμενη. Περιμέναμε να υποβαθμιστούν, να γεράσουν και να χάσουν τη χωρητικότητά τους πολύ πιο γρήγορα, αλλά είδαμε ότι όχι: οι μπαταρίες των αυτοκινήτων διαρκούν περισσότερο από ό,τι περιμέναμε. Αυτό αποδεικνύει ότι η επιχειρηματική μας υπόθεση έχει νόημα και ότι οι ανακυκλωμένες μπαταρίες αυτοκινήτου έχουν νόημα», εξηγεί ο Κάρλος Λαρέα της εταιρείας BeePlanet.
Ένας υπό συζήτηση κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ρυθμίζει για πρώτη φορά ολόκληρο τον κύκλο παραγωγής μπαταριών. Μεταξύ των βασικών σημείων του είναι οι ελάχιστοι στόχοι για την ανακύκλωση κρίσιμων πρώτων υλών όπως το λίθιο και το κοβάλτιο σε ποσοστό 80% και 90% αντίστοιχα.
gr.euronews.com