Μια σειρά από νέα έργα στους τομείς του φυσικού αερίου και του ηλεκτρισμού σχεδιάζεται να ενταχθούν στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης που θα υποβάλει η Ελλάδα στις αρχές Ιουλίου στις Βρυξέλλες, διεκδικώντας χρηματοδότηση μέσω του REPower EU.
Πρόκειται για έργα και επενδύσεις που προωθούν την ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία όπως άλλωστε προβλέπει και ο σχεδιασμός της ΕΕ στο πλαίσιο του REPower EU.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη καταρτίσει τον κατάλογο με τις προτεινόμενες υποδομές αερίου και ρεύματος που επιδιώκει να χρηματοδοτηθούν από το νέο σκέλος του REPower EU στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες στα έργα που διεκδικούν χρηματοδότηση από το REPower EU περιλαμβάνονται η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου, που σχεδιάζεται να εισάγει πράσινη ενέργεια που θα παράγεται στην Αίγυπτο προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας.
Επίσης στο REPower EU σχεδιάζεται να ενταχθεί και το πρόγραμμα φωτοβολταϊκά στις στέγες, το οποίο θα βοηθήσει στην ενίσχυση της ενεργειακής αυτονομίας του ηλεκτρικού συστήματος.
Σε ό,τι αφορά στα έργα φυσικού αερίου, στο νέο χρηματοδοτικό εργαλείο της ΕΕ σχεδιάζεται να ενταχθεί η μόνιμη λύση για την εγκατάσταση πλωτού σταθμού στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Πρόκειται για τη μακροχρόνια λύση, που θα ακολουθήσει μετά τη 12μηνη ενοικίαση FSU που έχει ήδη δρομολογηθεί.
Επίσης στα έργα του REPower EU περιλαμβάνεται το σχέδιο κατασκευής ενός δεύτερου κεντρικού αγωγού στο ΕΣΦΑ συνολικού μήκους 650 χιλιομέτρων από την Κομοτηνή έως την Ελευσίνα, ο οποίος θα είναι έτοιμος και για να υποδεχθεί υδρογόνο.
Επιπλέον στον κατάλογο έχει περιληφθεί και η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στη Ν. Καβάλα, με στόχο τη χρηματοδότηση του πρώτου κύματος επενδύσεων που θα χρειαστούν για την μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος σε αποθήκη φυσικού αερίου.
Τέλος καθώς στόχος είναι να συμπεριληφθούν έργα που ενισχύουν το ρόλο της χώρας ως πύλης εισόδου ενέργειας, εκτιμάται ότι στη λίστα περιλαμβάνονται και κάποια από τα νέα FSRU που προγραμματίζεται να εγκατασταθούν στη χώρα, όπως το δεύτερο τερματικό της Αλεξανδρούπολης, το τερματικό της Κορίνθου και της Θεσσαλονίκης.
Του Χάρη Φλουδόπουλου